Russian Ark (2002)

Imponerande och frustrerande

3 russin

Sex veckors träning på plats med några grupper i taget, av ekonomiska skäl. Man kunde inte betala skådespelarna för mer än någon dags arbete vardera. Under en dag stängdes så hela eremitaget, det berömda muséet i St Petersburg, vilket inte hänt sedan världskrigens dagar. Allt enligt ljussättaren som närvarade vid visningen på Draken. Frågor om filmens innehåll överlät han dock hellre åt den frånvarande regissören.

Utmaningar för egen del fanns givetvis, som att arrangera ljuset i ett helt museum för ändamålet och lösa alla problem innan kameran kom in i det berörda rummet, och det fanns inte mycket tid att vinka på... av orsaker vi ska återkomma till. Några heliumballonger brast exempelvis vid ett tillfälle om jag förstod det rätt.

Förstod jag då filmen rätt?
En odyssé genom den ryska historien de senaste två seklerna, representerad av en illuster samling existenser i eremitagets olika salar, korridorer och gömslen. Vi följer en namn- och ansiktslös berättare ur vars subjektiva synfält vi vandrar utan vetskap om var vi är eller vart vi är på väg. Han tror sig ha råkat ut för en olycka, tappat minnet och vet inte var eller i vilket århundrade han befinner sig.

Genom att haka på några pråligt utstyrda personer in i museibyggnaden möter han en mystisk man i svart, en europé som själv inte riktigt vet var han är, men han blir vår guide. Sedan genomsöker vi alltså huset, rum för rum. I mängden hittar vi intendenter, vanliga besökare, potentater från olika epoker och personal som ibland kör ut vår vägvisare och oss, men vi finner snabbt nya vägar.

Vi kommer in i en diplomatisk audiens där ett persiskt sändebud med dåliga nyheter vill försäkra sig om fortsatt fredlig samexistens staterna emellan. Det är inte enda gången jag upptäcker luckor i min egen ryska historiebok...

En blind konstälskande kvinna som känner sig fram och en annan som talar med tavlorna möter vi också, för att nämna något. Finalen är en lång balscen, där det blir som mest tydligt vilket företag regissör Sokurov med följde gett sig in på. För - han har ju gjort hela filmen i en enda oavbruten, oavkortad, oöverträffad tagning. Den hittills längsta i filmhistorien med sina knappt 100 minuter. För inte länge sedan hade det varit omöjligt. Gamle Hitchcock försökte i "Repet" för något halvsekel sedan skapa en illusion av flöde från början till slut, men han var tvungen att byta filmrullar flera gånger, så diskret som möjligt, när kameran svepte över en svart soffrygg eller dylikt.

"Russian Ark" är en av de mest imponerande filmer jag sett, men också en av de mer frustrerande. En ren bragd rent logistiskt (gör gärna kräkreflexer här om ni så önskar - jag kom inte på något bättre ord just nu) men vad handlar den egentligen om? Det finns passager som jag bara vill kalla pretentiösa till det uthärdligas gräns och jag anar att det måste finnas en hemlighet förborgad innanför ett svårgenomträngligt skal som bara ett slutet sällskap av särskilt utvalda tillåts tränga igenom. Kanske handlar det om den ryska identiteten efter 200 år som storpolitisk spelare och nästan 100 som den slutna Sovjetstaten. En av de sista meningarna i filmen lyder "Farväl Europa" och det kan man ju filosofera kring över en samovar och lite rykande rödbetssoppa några timmar (tills både teet, soppan och hjärnan ljumnat och passerat sitt bäst-före-datum).

Nej, jag vill inte dränka in recensionen i ett töcken av drypande ironier. En film som den här bör man kanske meditera över minst ett par dagar innan man fäller sin slutgiltiga dom. Är det ett blivande odödligt mästerverk eller ett banbrytande experiment med begränsad behållning ur underhållningssynpunkt? Med drygt ett dygns eftertanke lutar jag mer åt det senare. Men det finns mycket man skulle ha kunnat fråga farbror Sokurov om, ifall han hade varit tillgänglig. Och om man själv hade kunnat formulera frågorna på en värdig nivå i mästarens närvaro...

I alla händelser, visst är det en fascinerande film, men kanske lättare att beundra än verkligen beröras av.

© Johan Lindahl
2003-02-02


Russian Ark, Aleksandr Sokurov

Originaltitel: Russki Kovcheg
Ryssland/Tyskland, 2002
Regi: Aleksandr Sokurov
Med: Sergei Dontsov, Mariya Kuznetsova, Leonid Mozgovoy, David Giorgobiani, Maksim Sergeyev, Anna Aleksahina

Genre: Historia
Teman: GFF2003 Konst på film

Relaterade artiklar
Den långa tagningen


Ingår i följande teman


GFF2003

Konst på film





     

Dela |