The Unknown (1927)

Den bästa filmen om en armlös knivkastare hittills

4 russin

Regissören Tod Browning tycks ha haft en förkärlek för cirkusar och "freak shows", vilket kanske kommer sig av att han själv arbetade på en cirkus som ung. Å andra sidan kan man väl lugnt påstå att det inte är några glada clowner som har huvudrollerna i Brownings smått makabra cirkusfilmer. Den mesta kända av dessa är "Freaks" från 1932, en film som var så chockerande att den innebar slutet på Brownings karriär och som totalförbjöds i Storbritannien i trettio år.

En annan kille som växt upp i cirkusmiljö var skådespelaren Lon Chaney och han kom att arbeta tillsammans med Tod Browning i en rad filmer under 1920-talet. Chaney skulle ha spelat titelrollen i Brownings mest kända film, "Dracula", om han inte hade avlidit i lungcancer innan inspelningen hunnit påbörjas. Chaney var särskilt känd för sina sminkningskunskaper och tillsammans med de udda karaktärer han gärna spelade kom han att bli känd som "mannen med de tusen ansiktena".

I "The Unknown" från 1927 spelar Chaney knivkastaren Alonzo. Det som är speciellt med honom att han, till synes, inte har några armar utan istället använder sina flinka fötter för att kasta knivarna. Måltavla både för de vassa eggarna och Alonzos bultande hjärta är cirkusdirektörens vackra dotter Nanon (Joan Crawford). Han har dock en konkurrent på kärleksscenen i cirkusens starke man Malabar the Mighty (Norman Kerry). Nanon hatar dock alla män eftersom de alltid ska tafsa på henne. Med undantag för Alonzo då, eftersom han inte har några armar, vilket gör att en nära vänskap växer mellan de två. Till historien hör dock att Alonzo faktiskt har två fullt fungerande armar (och hela tre tummar), men han gömmer dem på grund av att han är efterlyst av polisen och då det finns vissa problem att ta fingeravtryck på en armlös man.

Alonzo är djupt förälskad i Nanon och vänskap räcker inte för hans del. Skulle de tu bli mer intima av sig skulle dock Nanon strax upptäcka hans armar. Därför funderar han på att göra något drastiskt åt dessa. Vad han dock inte vet är att det under tiden gror en allt starkare romans mellan Nanon och Malabar.

Jag har inte nämnt det än, men "The Unknown" är en stumfilm. Detta kan vara lite ansträngande för oss mediella människor som gärna ser att det hörs någonting när folk pratar, snarare än att vi ser vad de säger. Den tragiska historien i "The Unknown" lyckas dock gripa tag i åtminstone denna åskådare så att jag inte ens reagerar på filmens form. Något annat som bidrar till detta är att dialogen på textskyltarna är välskriven och att den nykomponerade musik som ackompanjerar filmen i den version jag sett fungerar mycket bra. Många stumfilmer har en tendens att vara överdrivet melodramatiska, men inte så i "The Unknown". Lon Chaney lyckas ge ett djup till sin karaktär som gör att man, åtminstone delvis, får förståelse för hans drastiska handlande och även hos Nanon kan man ana bakomliggande orsaker till att hon är som hon är.

Överlag är "The Unknown" en riktigt bra film. Ska du bara se en stumfilm i ditt liv ska du se Murnaus "Det sista skrattet", men "The Unknown" ligger helt klart på min tio-i-topp-lista inom denna filmkategori. Fyra klara russin blir betyget.

© Andreas Hallgren
2004-07-23

Originaltitel: The Unknown
USA, 1927
Regi: Tod Browning
Med: Lon Chaney, Joan Crawford, Norman Kerry, John George m.fl.

Genre: Romantik, Thriller







     

Dela |