Andras utsatthet kan ta fram både det bästa och det sämsta hos människor. Det är i korthet vad Lars von Triers "Dogville" handlar om.
Att den är inspelad helt och hållet i en studio där streck på golvet markerar gatorna och en ensam vägg kan representera ett helt hus är både något man skulle kunna vänta sig av Trier och en djärv chansning, särskilt med tanke på att filmen närmar sig tretimmarsstrecket. En trygg, allvetande berättarröst i form av John Hurt guidar oss in i staden Dogville och Dickenska skyltar berättar vad som komma skall i nästa kapitel, utan att säga hela sanningen. Det andas experimentlusta och samtidigt känns det oerhört bekant. Med den klassiska musiken känns det ibland som en teatervariant av "Barry London".
Det är hur som helst en chansning som fungerar, i så måtto att man i efterhand inte minns minimalistiska kulisser utan människor. Svaga människor, en och annan halvstark och en urstark.
Temat är personligt ansvar - huruvida svaghet och det ganska breda begreppet "bara människa" är en ursäkt för ens gärningar. Jag ska inte säga att filmen ger ett entydigt svar, vare sig indirekt, direkt eller i den mörka ironins form, men helt klart kommer personer i filmen fram till hur de ställer sig i frågan och agerar därefter.
Depressionseran i USA. Tom (Bettany) lever på sin fars pension en ganska bekväm tillvaro i isolerade ministaden Dogville bland klippiga bergen. Han när författardrömmar och analyserar frejdigt det begränsade men intressanta utbudet av karaktärer i sin närhet och känner sig samtidigt manad att vaka över invånarnas moral och etik. Ett problem, menar han, är att människorna inte förmår att acceptera gåvor. Att Grace (Kidman) på flykt undan skumma typer dyker upp i deras stad är i hans tycke just en gåva och blir ett perfekt test av deras medmänsklighet. I en blandning av lek, ansvarstagande och spirande förälskelse ger han sig den på att få staden att acceptera henne och skydda henne och nyttjar härtill hela sina insikt i invånarnas psyken.
Han är en ganska sympatisk figur, trots den påfallande arrogansen, och verkar mena väl. Invånarna är till en början reserverade men blir efter hand mer mottagliga, samtidigt som man som tittare lär känna dem och kan uppskatta deras egenheter. Trots oron över att polisen, troligen på gangstrarnas uppdrag, spikar upp efterlysningsaffischer på kyrkporten så blir Grace alltmer en naturlig del av staden. Hon får vänner. Det blir bara bättre och bättre, rent ut sagt.
Man åser detta med stigande oro. Rätteligen så, ska det visa sig.
Handlingen åsido, som jag inte vill avslöja mycket mer om, kan man säga att tre timmar i denna Sims-artade låtsasstad förflyter relativt snabbt och att pulsen inte tillåts ticka på i lugn takt särskilt långa stunder, givetvis tack vare skådespelarna. Förutom skickliga Paul Bettany och Nicole Kidman, som envist fortsätter att imponera, så finns här gott om ädel adel, bland annat i form av gamla Bergman-favoritskan Harriet Andersson och Lauren Bacall.
Här finns typiska von Trier-element, som Den Stackars Kvinnan och den handkamera han så entusiastisk och alltmer moget brukar. Men saker är inte alltid som man tror och inte minst slutet är ganska rejält annorlunda mot vad man kunnat ana, och ruvar dessutom på en av de styggaste repliker jag hört på film på mycket länge. Guldhjärtas dagar är över och en ny era/trilogi är påbörjad.
Dogville är snubblande nära en femma. Idéerna och berättelsen är dock varken nya eller utforskade till perfektion här, och utförandet inte en så oundviklig del av berättandet att det tillför någon magisk extra dimension till filmen. "Dogville" är snarare en film som trots, inte genom, sin form provocerar och skakar om en på ett sätt som ytterst få filmer i år ens funderat på att göra. Den liksom nitar en på käften för att se hur man reagerar och behandlar samtidigt tittaren lite på samma experimentella sätt som Tom behandlar sin hemstad - eventuellt ansvarslöst men med den blandning av analyserande intellekt och goda avsikter som i slutändan är det stoff som ofta gör intressant konst.
"Dogville" hamnar enligt ett tänkbart sorteringssätt helt otippat i samma fack som "Swordfish" och "Starship Troopers". Här finns i så fall både en inbakad USA-kritik och ett slut byggt enligt tanken "få tittaren att önska sig fel saker, det vill säga blodig hämnd/rättvisa, och hoppas sedan att tittaren reflekterar närmare över detta". Vad som skiljer dessa filmer från filmer där den blodiga hämnden är något man förväntas önska sig utan att få dåligt samvete för det - case in point: valfri Segal-film - är svårt att exakt peka ut men ni kanske förstår ungefär hur jag menar.
Ett annat och faktiskt mer intressant synsätt, som jag knappast är först med, är att staden Dogville förtjänar sin dom - att den rent bokstavligt möter sin domedag när Grace slutar vara förlåtande och väljer att axla faderns maffiamantel och i praktiken bli Gud. Detta är väl knappast att betrakta som ett statement i så fall, utan mer som... som... konst.
Är det förresten en slump att titeln bär likheter med Peckinpahs "Straw Dogs", där enkla och primitiva småstadsbor beter sig illa mot och slutligen får sitt straff av en nyinflyttad?
Mer att fundera över: Det faktum att hunden som sparas heter Moses, i kombination med att Grace och hennes far i bilen talar om människor med den allegoriska termen "hundar".
Nicole Kidman i "Dogville"
Originaltitel: Dogville Danmark / Sverige / Frankrike m.fl., 2003 Regi: Lars von Trier Med: Nicole Kidman, Lauren Bacall, Stellan Skarsgård, Harriet Andersson, Paul Bettany, James Caan, m fl
Genre: Drama, Thriller Svensk biopremiär: 2003-09-12