Lovecraft Country (2020)

Stökigt men stimulerande

4 russin

Inledningsvis verkar det bekant. Ännu en tur tillbaka till det amerikanska 1950-talet. Insikten att det där och då förekom viss form av segregation och institutionaliserad rasism är inte helt ny. Nu är det här ett exempel på genreblandning där det snart framgår att allt inte är precis vad det ser ut att vara. En längre utflykt i bil för tre afroamerikaner från Chicago tar en drastisk vändning. Under det första timslånga avsnittet introduceras vi bit för bit i deras familjehistoria och interna konflikter, personliga krigsminnen och annat. Men på väg från Midwest-området neråt sydstaterna för att nysta i ett släktmysterium möter de fler obehagliga överraskningar än väntat…

Till att börja med visar sig den öppna rasismen ganska fort och konkret. Hotfulla situationer uppstår, skildrade med något slags blandning av realism och skräckblandad förtjusning. För det kommer snart att bli ännu värre. Fientligt inställda lokala poliser uppenbarar sig, men efter mörkrets inbrott manifesterar sig även monster som inte varit synliga i solljuset och vi störtar huvudstupa in i skräcklandet. Med tanke på vad serien faktiskt heter borde det kanske inte komma som en komplett överraskning. Författaren H.P. Lovecraft har jag själv läst ganska lite av, främst i novellform ur olika samlingar man kunde hitta i skolbibliotek och liknande inrättningar under uppväxten. Nu är, ska det påpekas, serien snarare baserad på den för mig tidigare okända romanen ”Lovecraft Country” av Matt Ruff från 2016. De som har läst den borde med andra ord veta mer om vad som väntar här.

Men efter den första timmen vet även resten av oss att den här kistan kan innehålla nästan vad som helst. Modern historia, mänskliga motsättningar, psykologi och ren terror. Snyggt och stämningsfullt iscensatt, med ett visst inbyggt behov av tålamod för att tränga in i huvudkaraktärernas personligheter och allmänna känslotillstånd. Och så alltså högoktanig horror i halsbrytande tempo och tappning ovanpå allt. När väl regelboken skrivits om och nya världar öppnat sig fortsätter det med mer i samma stil. Efter mörkrets inbrott kan vad som helst hända. De berörda trakterna är både högst ogästvänliga och samtidigt ibland oväntat inbjudande. Och varför drabbas några i den äventyrliga trion av minnesförlust efter de mest fasaväckande händelserna? Mardrömmen och mysterievandringen har bara börjat.

Andra avsnittet är så komprimerat kaotiskt och rentav klimaktiskt att det kunde ha varit finalen på en följetong. Så vi kanske inte borde förvånas över att den tredje episoden tycks bjuda på något slags omstart. Frågan är på vad? Ett nyinköpt men gammalt hus är en del av paketet. Frågan är vilka hemligheter det gömmer? Förutom sådana detaljer som att mestadels vita grannar gärna inleder trakasserier för att göra sig kvitt ovälkomna nytillskott i området med annan hudfärg.

Serien fortsätter vara en vildsint blandning av familjedrama, med synliga spänningar mellan systrar och andra delar av klanen, liksom en påträngande skildring av segregation och diskriminering vi kan känna igen från ett flertal andra sammanhang där samma amerikanska epok står i centrum - och så det där tillskottet av ren övernaturlig fasa. Plötsligt är de bara där, monstren i någon form. Vad står de för? Varför dyker de upp och vilken funktion fyller de i berättelsen som helhet? Det hela blir en konstant bergochdalbana. Flera episoder tycks ta avstamp i en verklighet som troligen kan vara bekant om man levde där och då. Sedan skruvas allt upp och skräckestetiken tar över, inte bara makabert utan lustfyllt exploaterande alla möjligheter som genren erbjuder. Våldsamma världar vandrar vid sidan av den vanliga - ibland även den ganska våldsamma och hotfulla - världen.

Magin skapar nya möjligheter för dem som vågar sig på att utnyttja den. Byta kropp för en dag? Inklusive hudfärg? Sådana möjligheter kan öppna sig, dock inte utan smärta. Överhuvudtaget rör sig berättelsen hela tiden i ett gränsland. Exakt vad det är för ett uppdrag som trion i centrum egentligen har tagit på sig och varför de inte är helt överens om hur det ska genomföras, är inte alltid helt klarlagt. Och man kan inte förvänta sig att alltid förstå precis vad de sysslar med. Men det är oftast intresseväckande.

Plötsligt placeras vi i ett Sydkorea samtida med det USA som skildras. Sjuksystrar i träning, musikaler på bio, familjer som behöver förbättra sitt anseende, svårigheten att hitta livspartners och speeddejting är några av inslagen. Liksom - just det - överraskningar av övernaturlig art. Som om inte Koreakriget med inblandning från externa krafter och ett delat land vore utmaningar nog för en en sjukvårdsutbildad ung kvinna med en bitter änkemamma hemmavid. Amerikanernas roll i 1950-talets inbördeskrig på koreanska halvön framstår inte heller som hundra procent genomsympatisk.

Från en sydstatsfarm som härbärgerar en mystisk maskin, till en annan dimension med futuristisk prägel, till en fransk mellankrigstidscabaret under loppet av någon kvart. Inga konstigheter alls. Och just den resan slutar inte där. Alla enskilda utflykter bildar tillsammans något slags mönster, även om man kan undra vad mönstret exakt består i. Ingen kan fly undan magin. Alla i centrum av berättelsen berörs på något sätt av märkliga krafter som de inte kan kontrollera, åtminstone inte helt och fullt. Seriemakarna har heller inte sparat på specialeffekterna. Men meningarna är delade om helheten. Är det här en riktig röra, som vissa hävdar? Själv skulle jag kalla ”Lovecraft Country” en fantasiväckande och fängslande feberdröm. Kanske stökig, men till största delen stimulerande.

© Johan Lindahl
2020-12-19


Det finns fler recensioner på den här. Läs mer >>
Credit: hbonordic.com
Lost in the woods, liksom.

Credit: hbonordic.com
En glad och harmonisk familj. Men hur länge till...?

Credit: hbonordic.com
Jo, visst verkar den här damen en smula hemlighetsfull. Ta det som en föraning om hennes roll i berättelsen.

Originaltitel: Lovecraft Country
USA, 2020
Regi: Daniel Sackheim Cheryl Dunye m fl
Skapare/show runner: Misha Green
Med: Jurnee Smollett, Jonathan Majors, Aunjanue Ellis, Wunmi Mosaku, Abbey Lee, Jamie Chung, Jada Harris, Michael Kenneth Williams, Jordan Patrick Smith, Jamie Neumann, Mac Brandt, Courtney B. Vance

Genre: Drama, Fantasy, Skräck, TV-serie
Hemmabio: 2021-02-22
Teman: Originalproduktion från HBO

Det finns 2 recensioner. Läs mer >>


Ingår i följande teman


Originalproduktion från HBO





     

Dela |