El Camino: A Breaking Bad Movie (2019)

Välspelat men bästa möjliga resa?

3 russin

Knyta ihop en sedan länge avslutad tv-serie med en film är inget nytt fenomen. Förra året såg vi exempelvis ”Deadwood - the Movie” i den subgenren. Kommer ni ihåg ”Breaking Bad”? Jovisst gör ni det, om ni följde den. Ändå känns det som om en del underströmmar och referenser här kräver omedelbara associationer ur minnesbanken som jag inte alltid är säker på att jag har kvar, trots att det handlar om en av de absolut bästa, om inte den bästa dramatiserade TV-följetongen under decenniet som just lämnat oss. Eller som vi lämnat, beroende på perspektiv.

Kanske är det bara som jag tror. Det mesta i den här filmen kan begripas någotsånär, även om man inte följde serien slaviskt. Men riktigt samma resonans får det ju inte. ”El camino” tar vid ungefär omedelbart där serien slutade, med en just frisläppt Jesse Pinkman på flykt. Filmiteln kan tydligen referera till någon bilmodell, men är givetvis även det spanska ordet för väg. Så, vart är han på väg? Unge herr Pinkmans prioriteringar under de här två timmarna får mig att undra flera gånger, men upplösningen är tillfredsställande i det stora hela. Jo, visst har det varit bra och välspelat fram till dess. Ibland med inslag av isande spänning och galghumor, det där som bara ska höra till konceptet. Situationer som kanske inte så många andra än Vince Gilligan kunde ha tänkt ut. Resultatet har karaktär och Aaron Paul har definitivt inte förlorat kontakten med figuren som en gång satte honom på dramakartan på fullt allvar. Men det är något med själva narrativet och vad man väljer att berätta som inte lyckas trollbinda mig till hundra procent. Jag beundrar och imponeras av filmen, snarare än älskar den förbehållslöst.

Om inledningen är intensiv och skruvar upp hettan direkt, så skruvas den ner ganska fort och övergår i ett mer trevande, sökande drama med dunkla dialoger och flitiga tillbakablickar. Inte minst på Jesses fångenskap hos de nynazistiska narkotikalangarna som medelst högst fientligt övertagande tog över distributionen av den produkt som Jesse och hans läromästare Walter White en gång tog fram.

Vissa minnen av den brutala ”Breaking Bad”-finalen är absolut en fördel nu när en sliten, traumatiserad och skäggig Jesse först susar fram genom nattmörkret utan en riktig plan. Själv hade jag tippat att han skulle satsa på att försöka ta sig från hemstaden och hela delstaten så fort som möjligt, men så blir det inte. Sökandet efter undangömda pengar är en detalj som driver första timmen och förklaras i flashbacks till situationer som inte skildrats tidigare, men ger kött på benen och inte minst förser huvudpersonen med ett motiv för sitt besatta sökande efter kontanter som ska rädda honom undan ett olyckligt öde.

I första hand bygger den här filmen på en bärande idé: återseendet av en osannolik antihjälte. Eller i alla fall en av de senaste tio årens mest oväntat långlivade och engagerande TV-karaktärer. Kring Jesse Pinkman i växlande tidsplan återuppstår delar av ensemblen som en gång omgav honom. Men den stora frågan är vart allt är på väg och vart inte minst Pinkman är på väg. Har han en framtid och kan han själv se var den i sådana fall finns och vad den består i?

© Johan Lindahl
2020-02-29

Photo Credit: Ben Rothstein / Netflix
Vad gör jag här? Och varför är jag inte någon helt annanstans? Jesse Pinkmans liv i ett nötskal...

Photo Credit: Ben Rothstein / Netflix
Av dåligt sällskap blir den bäste snart bedrövad. Och vår antihjälte från ”Breaking Bad” har alltid haft en förmåga att hamna i trubbel.

Originaltitel: El Camino: A Breaking Bad Movie
USA, 2019
Regi: Vince Gilligan
Med: Aaron Paul, Jesse Plemons, Matt Jones, Charles Baker, Jonathan Banks, Larry Hankin, Tom Bower, Gloria Sandoval, Tess Harper, Michael Bofshever, Robert Forster

Genre: Action, Drama
Svensk biopremiär: 2019-10-11
Hemmabio: 2020-10-12
Teman: Originalproduktion från Netflix

Relaterat: Breaking Bad - säsong 1 (2008) Breaking Bad - säsong 5 (2013)


Ingår i följande teman


Originalproduktion från Netflix





     

Dela |