Paycheck (2003)

Harmlös pussel-action i framtiden

2 russin

Michael Jennings (Affleck) lever i framtiden och sysslar med programmering, kanske det ballaste en filmhjälte kan ägna sig åt. Han ser sig inte för god för lite reverse engineering; ta en färdig produkt, luska ut dess hemligheter och programmera något likadant på ditt eget sätt - ungefär (den läsare som finner min beskrivning felaktig får gärna rätta mig här). Det är lönen som är hans ledstjärna, helt enkelt, hur begåvad han än är.

Nu kommer det speciella; för att han inte ska kunna avslöja något om de arbeten han utför töms medelst framtida teknik hans hjärna på alla minnen från projektets början till dess slut. Jag kan nästan känna igen mig i detta på ett lustigt vis, eftersom jag ofta kan tycka att de jobb man arbetat som mest effektivt och intensivt med bara är ett "blur" i minnet när man blickar tillbaka. Hur hann jag med det där? Oj, gjorde vi en sådan lösning till kunden... vad duktigt av oss.

Det jobb som ska försäkra honom om en fet pension kommer pågå i tre år. Han är förståeligt nog tveksam (det är ju ändå en rejäl bit av hans liv som kommer "försvinna"), men arvodet övertygar och han tar kneget.

Efter avslutat värv väntar många överraskningar. Han har inlett en relation med Uma Thurman, som han såg en skymt av strax innan jobbet påbörjades, och han har till sin ilska och häpnad tackat nej till hela lönen och istället nöjt sig med en väska full med grejer vars värde han inte riktigt kan se. Han befinner sig också snart nog på flykt.

Grejerna i väskan är ledtrådar och verktyg i en plan han inte minns att han smitt, och vars användning han måste förstå efter hand. Den här pusseldelen av filmen är riktigt mysig, och om man tycker sig känna igen delar av "Minority Report" här får man väl acceptera det. Philip K. Dicks berättelse är ju förstås betydligt äldre än båda filmerna...

Hur Michael räknat ut vad han ska lägga i väskan hör till det hemliga projektets natur - och visar sig därför i filmen istället för den här recensionen. Om två russin, eller Woos namn, övertygar dig om att det är värt besväret kommer du också få reda på den (hmm) omtumlande sanningen.

Det här är verkligen John Woo light och vittnar, utöver några typiska stilgrepp, sällan om att det är samme regissör som gjort "Hard-boiled" eller ens "Face/Off". Istället gör sig Hitchcock ofta påmind av diverse skäl. Den action som finns är ganska alldaglig; Afflecks pinnviftande i början av filmen kanske får en att tro att en otrolig dust med sådana verktyg senare ska utspela sig - men även här blir man isåfall rätt besviken.

Däremot är storyn tillräckligt okej för att det ändå ska bli mysig, lagom överraskande sci-fi-underhållning av det hela. Affleck uträttar inga stordåd (men hans inledande girighet är rätt skön att se) och Thurman kan knappast räkna detta bland sina största bragder. Den eviga mesen Paul Giamatti är dock rätt skön som "kompisen att lita på".

"Sevärd" är att ta i, "sebar" lite väl nedlåtande. Hitta på ett eget ord mitt emellan dessa och du har min slutsats om filmen.

© Anders Lindahl
2004-12-01

Originaltitel: Paycheck
USA, 2003
Regi: John Woo
Med: Ben Affleck, Uma Thurman, Aaron Eckhardt, Paul Giamatti, Colm Feore

Genre: Action, Sci-fi, Thriller
Svensk biopremiär: 2004-02-27







     

Dela |