Alexandra's Project (2003)

En rutten födelsedag

3 russin

Steve är en vanlig karl i medelåldern. Det går bra på jobbet och han har en snäll fru och par småttingar hemma. Men skenet kan bedra.

Med en fin steadicam-åkning genom ett förortslandskap förs vi i familjens hem. Steve gör några armhävningar naken, klär på sig, pussar sin fru Alexandra – som ska ägna dagen åt att förbereda hans födelsedagsfest – och beger sig till jobbet.
När han kommer hem finner han sitt hus i ett oväntat skick. Alla möbler har vänts på ända och alla lampor har blivit urskruvade. Fortfarande i tron om att alla hans kompisar snart hoppar fram och ropar ”surprise”, så fortsätter han att genomsöka det folktomma huset. Snart hittar han en presentinslagen videokassett som han sätter in i videon.

Videon är inspelad av frun och barnen och de sistnämnda lämnar bilden efter ett tag. Därefter börjar en ensidig konfrontationsmonolog från Alexandra. Ensidig just därför att Steve inte har möjlighet att replikera – något han dock gör ändå, för vem brukar inte sitta och skrika på folk på tv:n? Hennes inspelning, som varar mer eller mindre resten av filmen, är en uppgörelse med maken, deras äktenskap och sättet hon blivit behandlad på. Lite ”Scener ur ett äktenskap” – om man sytt igen truten på Erland Josephson, men då det är Rolf de Heer som suttit i registolen, mest känd för den härliga ”Bad Boy Bubby” från 1993, så inser man snart att det inte direkt är socialrealism man tittar på även om socialrealism i mångt och mycket utgör grunden för berättelsen.

Trots att 90% av filmen utspelar sig i ett och samma rum så lyckas den faktiskt vara ganska spännande – hela tiden. Det händer en hel del på Alexandras videokassett om man säger så, och historien tar en hel del oväntade svängar. Man är aldrig riktigt säker på vad som kan hända härnäst.

Grunden är dock stabil – det handlar om dessa två människor och deras förhållande, men det är också här jag kan tycka att filmen sviktar lite. Jag kan tycka att Alexandra gör sig själv till ett större offer än vad hon är, och känner således mycket sympati för Steve, trots att det är han som i förlängningen är ansvarig. Visst, hon har uppenbarligen tagit stor psykisk skada av deras år tillsammans men konsekvenserna för Steve i filmen känns grymma, kompromisslösa och faktiskt en aning ologiska – såväl som de saker hon utsatt sig själv för. Kanske är det regissörens avsikt att göra båda dessa människor till lika goda kålsupare men jag kände mig en aning otillfredställd. Deras förhållande etableras som fungerande men när helvetet bryter löst är de milslångt ifrån varandra och jag köper inte helt att Steve skulle kunnat förbise sin fru till denna grad – särskilt när han visar sådan tydlig empati för vad som händer Alexandra på videofilmen. Nåväl, det kanske bara är jag som inte lusläst ”Män är från Mars, kvinnor är från Venus” tillräckligt många gånger.

Skådespeleriet från de båda huvudrollsinnehavarna är anmärkningsvärt. För Gud ska veta att det är tuffa roller att spela - Gary Sweets roll går mer eller mindre ut på att reagera på det han ser på en tv-skärm och Helen Buday, vars mest kända film hittills är ”Mad Max bortom Thunderdome”, gör en timslång monolog mot en videokamera. De sköter dock sitt jobb med bravur. Jag kan också inflika att Gary Sweet ser ut som Russell Crowes okända tvilling, men de är ju uppväxta i Australien båda två så det är ju förståeligt.

Kort sagt, en spännande, minimalistisk film med nerv. Såväl som ännu ett gott hantverk av Rolf de Heer som åter visar att stora budgetar inte alltid är nödvändiga.

© Johan Hultgren
2003-11-18



Originaltitel: Alexandra´s Project
Australien, 2003
Regi: Rolf de Heer
Med: Helen Buday, Gary Sweet, Bogdan Koca, Jack Christie, Samantha Knigge

Genre: Drama, Thriller
Teman: Stockholms filmfestival 2003


Ingår i följande teman


Stockholms filmfestival 2003





     

Dela |