Dr T och kvinnorna (2000)

Kaos är granne med Gere

3 russin

Robert Altman förnekar sig inte. Filmen börjar mitt i en gynekologisk undersökning, följd av en längre oklippt åkning under förtexterna, inne i väntrummet vid titelns Dr Travis mottagning. Vi ser Richard Gere i ett hav av kvinnor, många spelade av stora namn - inte heller där förnekar sig maestro ensemble-moviemaker. Man har ingen press på sig vid en Altman-inspelning, har någon stjärna sagt någon gång. Klart är att han och Woody Allen verkar ha lätt för att få ja från vanligtvis välbetalda personligheter när de lyfter luren för att befolka ännu en (med amerikanska mått) lågbudgeterad rulle.

Snabbt över till nästa scen där vuxna män knäpper lerhöns i det fria tillsammans och vitsar om våta kvinnor. Dialekterna doftar sydstater så det hörs direkt - men det är också Dallas som är spelplatsen. Altman flyttar gärna mellan olika miljöer. Han har filmat i Los Angeles, Paris, småstäder i sydstaterna och som i hans senaste Oscar-nominerade film "Gosford Park", i engelsk aristokratmiljö.

Gynekologer på film är inte alltid pålitliga - tänk Handen som gungar vaggan. På TV kan de vara harmonin själv, tänk "Cosby". Kritiken kring Dr T har i vissa fall sett en tydlig misogynism, kvinnofientlighet,vilket Altman oftast brukar slippa anklagas för. Manus är skrivet av en kvinna, Anne Rapp, som också låg bakom "Cookie's Fortune", där berömmet ofta tog fasta på motsatsen , dominerande, utvecklade kvinnoroller.

- Kvinnor är helgon av naturen. De är heliga och bör behandlas så, resonerar Dr T i den här filmens början. Med en sådan upphöjd syn är det ofrånkomligt att något kommer att hända under historiens gång som krånglar till det. Och det gör det rejält. Kvinnogalleriet här kanske delvis motsvarar det som Freud byggde sina inflytelserika teorier kring - neurotiska, hämmade överklassfruar. Det gav en bild av det mänskliga psyket och olika beteendemönster, men en begränsad bild som ändå fick starkt fotfäste. Jag tvivlar starkt på att radarparet (?) Rapp/Altman med den här filmen ger sig ut för att presentera en heltäckande studie av det som i flydda tidevarv kallades det täcka könet. Men som miljöskildring inifrån materialismens högborg på jorden finns det nog korn av sanning. Men United States of Amnesia vill kanske glömma sådana påminnelser om medaljens baksida.

I en miljö med med många fasta, eller långvariga spelare, dyker nykomlingar upp och rubbar mönstren. Helen Hunt uppenbara sig som golftränare Bree Davis på klubben där societeten svingar sig i form, däribland Dr Sully Travis. Hon får se honom på en bild och får reda på att han är doktor.

- What kind of doctor is he?
- He's the lucky kind, upplyser en av de unga grabbarna som hjälper till på anläggningen.

Travis och Davis träffas och personkemi uppstår omgående, samtidigt som Travis vördade hustru Kate (Farrah Fawcett) ställer till med en scen i ett shoppingcenter där hon badar naken i en fontän. Hon hamnar i cellen och fortsätter till psykiatrins domäner i ett tillstånd som fackmannen (i det här fallet en kvinna) kallar Hestia-komplex, efter en grekisk mytologisk figur. Det sägs drabba kvinnor som har allt och inte vet vad de själva kan göra för att uppnå mer. Kan livet bli för perfekt? är frågan. Det påminner mig om budskapet i en sketch ur rörelsen Covenant Players arsenal: har man allt så är man i helvetet. Eller så här i valrörelsens vagga kan man tänka på folkpartiet. När man uppnått alla mål man kämpat för så har man spelat ut sin roll...

Dr T är populär, med ständig köbildning på kliniken. Hypkondrier, klimakterier, förlossningar - han har fullt upp, även som amatörpsykolog på arbetstid. Väntrummet är en ständig trafikstockning- kaos är granne med Gere i det här fallet. Är han en Salomo, en vis man med för många kvinnor på halsen? Är hela denna komplexa massa av medarbetare, patienter och societetskontakter ett harem om än i sublimerad form? Frestelserna är många, inte minst på golfbanan.

Döttrarna är också en utmaning. En av dem ska snart gifta sig, men systern anar oråd när ytterligare en ny spelare kommer in på plan, brudtärnan Marilyn (Liv Tyler) vars relation till blivande bruden verkar vara mer än vänskaplig.

Lite lärdomar i förbifarten: vid tvillingfödslar har pojkar bestämt ordningen i förväg medan flickor kämpar fram till mållinjen. Av det kan man nog dra vilka sociologiska slutsatser man önskar. Brukar det inte sägas - ofta av kvinnor - att män är mer konkurrensinriktade? Brukar det inte samtidigt hävdas att män är mer hierarkiskt lagda och vill ha system med över- och underordnade, att kvinnor i grupp assisterar varann under samtal i grupp medan män tävlar i talförhet? Man borde skicka en tacksamhetens tanke till uppfinnaren av ordet paradox. Världen är inte så enkel som det vore bekvämast att anta och som många demagoger gärna vill göra den till - exempelvis under valrörelser. Eller som kritiker av Altmans kvinnosyn. Allting är krångligare än man tror - så enkelt är det...

Om doktorn dyrkar kvinnor är det ömsesidigt. I deras ögon, och berättarvinkelns, är han en i grunden god man som vill alla kvinnors bästa, men när allt börjar rämna prövas tron. Bygger den här idealiseringen på en manlig eller kvinnlig föreställningsvärld - ja, det kan man slåss om i salongerna. Jag vet inte, men jag gör det lätt för mig och hävdar att kombinationen av Anne Rapp och Robert Altman bildar en balanserad symbios. Filmen är karikerad, men saknar inte verklighetsförankring och är precis som Altmans Prêt-a-porter ganska underhållande.

Det lekfulla får en skjuts av Lyle Lovetts musik som pendlar mellan jazz och något slags bluegrass. Dr T och kvinnorna är i det stora hela en av Altmans mer komiska filmer, med repliker som: "Kan du ge morbror Sully tillbaka hans foster?".

Eller den här dialogen i väntrummet:
- Jag har inte varit hos en manlig gynekolog på åratal.
- Ingen fara, han kan verkligen hantera ett spekulum.

Länge flyter det hela runt lite för lättvindigt, innan man man skönja en uppbyggnad mot ett klimax (om man nu vågar använda uttycket i sammanhanget).

© Johan Lindahl
2002-06-29


Rochard Gere i "Dr T och kvinnorna"

Originaltitel: Dr. T & the Women
Tyskland / USA, 2000
Regi: Robert Altman
Med: Richard Gere, Helen Hunt, Farrah Fawcett, Laura Dern, Shelley Long, Tara Reid, Kate Hudson, Liv Tyler, Robert Hays, Janine Turner

Genre: Drama, Komedi







     

Dela |