Tesis (1996)

Amenábars debut är en sevärd skräckfilm

3 russin

Regissören Alejandro Amenábar är väldigt aktuell just nu. Hans senaste film, "The Others", har precis gått upp på bio och "Vanilla Sky", som bygger på Amenábars "Abre los ojos", går redan för fulla hus. Men innan man får Nicole Kidman och Tom Cruise i huvudrollerna måste man börja med mer blygsamma budgetar. För Alejandro börjar det med den spanskspråkiga skräckfilmen "Tesis".

Om det har skett en bilolycka åker man ofta förbi olycksplatsen lite långsammare. Man hoppas att man inte ska få se något otäckt men samtidigt kan man inte låta bli att titta. Det verkar finnas något morbitt drag hos människan som tvingar henne att utsätta sig för fasor som hon egentligen varken vill eller behöver se. Det är förresten denna dragning åt det kittlande otäcka som är grunden för all skräckfilm. Var går gränsen för vad man klarar av att se och finns det någon moralisk gräns för vad man bör visa för andra människor, till exempel på tv? Detta är en av frågorna Amenábar ställer i "Tesis".

Vad som händer i filmen? Ángela (Ana Torrent), som studerar mediakommunikation i Madrid, arbetar med en uppsats om våldsskildringar i media. Under sitt letande efter material till uppsatsen snubblar hon över en industri av "snuff movies" som har kopplingar till universitetet. Snuff movies är filmer där kidnappade människor blir mördade på riktigt av filmskaparna för att tillgodose en begränsad publiks behov av realism. Rykten om att det skulle finnas snuff movies i verkligheten har florerat under lång tid, men deras existens har aldrig kunnat bevisas. Tragiskt nog är tanken att sådana filmer skulle kunna finnas inte helt otrolig, men hur det än ligger till med den saken dyker ämnet upp med jämna mellanrum i filmer och mindre nogräknade tabloider. Hur som helst dras Ángela, tillsammans med den socialt handikappade skräckfilmsfantasten Chema (Fele Martínez), in i farligare och farligare situationer på grund av sina upptäckter.

Efter att ha gjort två kortfilmer debuterade Amenábar som långfilmsregissör med "Tesis". I mycket märks det att filmen är ett förstlingsverk som verkar ha fötts fram under Amenábar studier. Filmen utspelar sig i universitetsvärlden i Madrid där huvudpersonerna studerar media och film, precis som han själv gjorde. Den något udda Chema med sitt enorma filmintresse inte minst inom den extrema skräckfilmsgenren känns som karaktär ganska typisk i en ung manlig filmskapares debutverk. Att "Tesis" i viss mån också är en metafilm som handlar om filmens roll i samhället känns även det ganska klassiskt. Filmen blir till och med programmatisk när professorn Jorge Castro (Xabier Elorriaga) håller en föreläsning om att film är en industri och att det är upp till de framtida filmskaparna att ge folk vad de vill ha om den spanska filmen ska överleva.

Men om "Tesis" emellanåt förfaller till klichéer visar den också på en känsla för och kunnighet om filmskapande hos Amenábar som vi senare har fått bekräftad i till exempel The Others (2001). Filmen är en helt klart godkänd film som lyckas hålla känslan och stämningen ända fram till slutet. Amenábar tycks vara fascinerad av att "twista" till det i sina filmer och på så sätt hålla åskådaren undrande om hur det egentligen ligger till. I "Tesis" byggs förtroenden upp för att lika snabbt raseras och vi kan aldrig riktigt veta vem Ángela kan förlita sig på när det börjar hetta till, precis som det ska vara i en skräckfilm.

En del scener håller sig kvar i huvudet och inte minst så den där Ángela och Chema sitter vid var sitt bord och tittar på varandra. Båda lyssnar på musik i freestyle, Ángela på klassisk musik och Chema på hårdrock. När Chema närmar sig Angelas bord korsklipper Amenábar mellan de två personernas "point-of-view" och samtidigt mellan den musik som de lyssnar på. Musiken blir här en utökning av karaktären och tjänar till att betona att de två personerna är varandras motpoler samtidigt som den binder dem samman. Det är riktigt, riktigt snyggt.

"Tesis" är ett debutverk med allt vad det innebär i begränsad budget och brist på erfarenhet. Men filmen visar på stor talang och är faktiskt en sevärd film som håller åskådaren intresserad från början till slutet. En ganska stark trea blir resultatet av denna recension.

-----
OBS! Om ni letar efter denna film i videobutiken saluförs den ibland under sin tidigare engelska titel "Snuff movie". Troligtvis tänkte man, ironiskt nog, att denna titel skulle locka fler tittare än originaltiteln. När filmen nu släpps igen, efter Amenábars genombrott, kallas filmen "Thesis" på engelska. Den kommer väl knappast heta "Uppsats" på svenska men den borde kunna hittas under någon av sina engelska titlar eller originaltiteln.

© Andreas Hallgren
2002-02-17

Originaltitel: Tesis
Spanien, 1996
Regi: Alejandro Amenábar
Med: Ana Torrent, Fele Martínez, Eduardo Noriega, Xabier Elorriaga, Nieves Herranz, Rosa Campillo m.fl.

Genre: Skräck, Thriller
Teman: Meta


Ingår i följande teman


Meta





     

Dela |