Reptile (2023)

Benicio bär brutalt brottlösardrama

3 russin

Det osar i säven. Eller, ’det susar i säven’ hette väl den där klassiska barnserien som var en av vår generations landmärken i sin genre. Jag vet inte, det bara kom upp. Här osar eller susar av något gammaldags, om inte annat. Något från en annan era, kanske inte alltför långt tillbaka men, säg 1990-talet. En typ av thrillers som rosade marknaden då och med jämna mellanrum filmmakare fortfarande söker sig tillbaka till. Det syns i foto, ljudläggning, casting och de inledande scenernas händelseutveckling. Tidigt begås ett allvarligt brott och några garvade polisutredare kallas till platsen där det skedde.

Atmosfären är anlagd och manegen krattad. Så här långt ser det bekant ut. Fortsättningen kanske inte kommer att bli sensationellt nyskapande, men möjligen paradoxalt trygghetsingivande. Hur ska det fortsätta och framförallt sluta? Mordmysterium eller karaktärsstudie i första hand? Du kan säga att filmen länge rör sig framåt i maklig takt med fokus på just personligheter. Inte minst den mer eller mindre sammansvetsade gruppen av kriminalare och till viss del deras respektive livspartners. Samtidigt som ett par ytterligare figurer introduceras, sådana som kanske eller kanske inte haft något att göra med det makabra mordet som vi vet har begåtts, även om vi inte såg det hända.

Mer och mer och centreras själva storyn till Benicio Del Toro som Tom Nichols, detektiven i ledningen för utredningen och den som är mest intresserad av att gå på djupet eller till botten med vad som verkligen har hänt. Även när andra tycker att allt viktigt verkar klarlagt och kan stuvas in i något skåp för avgjorda ärenden. Tom har själv en historia av storstadskneg i en kår där oegentligheter inträffat och han själv varit under utredning. Har han några egna överträdelser i bagaget eller bara varit medveten om sådana, eller vad? Men – det är som sagt han som verkar mest skeptisk till enkla lösningar och vill fortsätta nysta i fallet när kollegorna ser det som klappat och klart.

Scenografin är enklast uttryckt en smula dyster. Mulet väder och ensligt belägna och utspridda boningshus som i vissa fall ser synnerligen slitna ut. Andra är mer påkostade och välvårdade samt påfallande stora och rymliga – för dem som har råd. Småstadssamhälle, där ett segment ändå är relativt välbemedlade invånare och en påtaglig känsla frammanas av att de flesta känner varandra. Social kontroll men också misstänksamhet. Och misstänksam blir Del Toros ärrade snut av flera orsaker. Mer än nödvändigt?

Trots en speltid på över två timmar lyckas filmen i stort sett med konsten att behålla och förstärka sin förtätade atmosfär. Över allt annat är det som stämningsbygge och målande beskrivning av ett landskap där korruptionen lurar och du får svårare och svårare att veta vem du ska lita på, som det här utmärker sig. Är det värt att riva fler myrstackar om alla verkar nöjda med sakernas tillstånd?

Solida insatser av exempelvis Erik Bogosian och Alicia Silverstone medan Justin Timberlake kanske inte gör så mycket av sin roll men egentligen inte behöver fläska ut den så mycket heller. Hans rollfigur, mäklaren Will vars flickvän bragts om livet är ytligt sett central, och det är där allting tar avstamp. Men det är inte i första hand om honom som filmen handlar. Det är Benicio Del Toro som i grunden bär ”Reptile”. Och han gör det bra.

© Johan Lindahl
2023-12-10

Credit: Daniel McFadden/Netflix ©2023
Den här lugna lilla hålan var visst inte så lugn och oskuldsfull trots allt...

Credit: Daniel McFadden/Netflix ©2023
Transparens i alla lägen, det är vårt motto...

Originaltitel: Reptile
USA, 2023
Regi: Grant Singer
Med: Benicio Del Toro, Justin Timberlake, Eric Bogosian, Alicia Silverstone, Domenick Lombardozzi, Frances Fisher, Ato Essandoh, Michael Pitt, Karl Glusman, Mike Pniewski, Matilda Anna Ingrid Lutz

Genre: Drama, Kriminalfilm, Mystery, Thriller
Svensk biopremiär: 2023-09-29
Teman: Originalproduktion från Netflix


Ingår i följande teman


Originalproduktion från Netflix





     

Dela |