Argentina, 1985 (2022)

Stark sentidshistoria om konsten att utkräva ansvar i splittrat samhälle

4 russin

Ett land befinner sig i efterdyningarna av en militärdiktatur. Inneboende spänningar kvarstår även efter att demokratin återinförts. Tusentals människor försvann under militärstyret, många av dem unga aktivister. Många frågor är obesvarade. Går det att göra upp med det nyligen förflutna? Såsom att konkret åtala högt uppsatta personer i den tidigare statsledningen och utkräva ansvar för de brott som begåtts mot civila medborgare under en period med undantagslagar?

Rutinerade åklagaren Julio Strassera får uppdraget att göra ungefär just det. Aningen motvilligt åtar han sig uppgiften och börja samla ihop ett gäng unga jurister som hjälpredor. Det beror delvis på att mer etablerade kollegor drar sig för att delta i processen. Med viss rätt; hoten kommer, oftast anonymt, per telefon eller i brevform. Det är inte vilka som helst som ska ställas till svars och riskerna som föreligger gäller inte bara åklagaren själv utan även hans familj.

Strassera, spelad av argentinske veteranen Ricardo Darín som i princip medverkat i drygt hälften av alla argentinska filmer jag själv sett, assisteras framförallt av en yngre kollega vid namn Luis Moreno Ocampo. Om namnet verkar bekant så har han senare etablerat sig som internationell brottmålsdomare i flera större fall. Överhuvudtaget florerar en hel del name dropping i filmens inledning, och som icke-argentinare är det inte självklart att alla skulle verka bekanta. Eller att det automatiskt ringer en klocka som förtäljer deras vikt för handlingen och historien. Men visst känner jag igen namnet Jorge Videla, militärjuntans högsta höns som efter finalen i fotbolls-VM 1978 fick nöjet att dela ut pokalen till sitt hemlands blåvitrandiga representanter på plan. Efter ett mästerskap som omgärdats av kontroverser just på grund av att det tog plats i en diktatur. Ett litet dilemma för idrottsvärlden som naturligtvis aldrig förekommit vare sig förr eller senare…

Hopsamlandet av vittnesmål blir en viktig beståndsdel, eftersom det finns en uppsjö sådana att hämta. Alldeles för många för att alla ska få plats i själva rättegången. Alla drabbade kanske inte ens vill eller vågar vittna, av förklarliga skäl. Filmen i sig utvecklas till ett rättegångsdrama med ett mönster som kan kännas igen, men som får den där extra tyngden som brukar följa med en berättelse byggd på verkliga händelser. Konflikterna kan också synas följa ett klassiskt mönster; de två samarbetande åklagarna är inte alltid överens. Båda är pressade och tvivlar på om målet går att vinna. Ocampo tillhör själv en familj med traditionella kopplingar till militären. Hans egna närmaste har svårt att övertygas om att han gör rätt som medverkar i ett försök att utkräva ansvar för de övergrepp som den institutionen gjort sig skyldiga till under diktaturen. Kommer han att lyckas i det avseendet?

Här finns en tydlig röd tråd: hur hanterar man sår i samhället som är så färska och där många misstänkta förövare, inte minst torterare och deras medhjälpare, fortfarande är delar av etablissemanget? Generellt handlar det om etiska frågor, eget ansvar och frågan om vad du själv kan påverka och inte när samhället överger sina egna moraliska grundvalar. I slutskedet levereras ett starkt men samtidigt påfallande formellt slutanförande av huvudåklagaren, ett kraftfullt och konkret men inte riktigt på Hollywood-vis utsvävande brandtal. Här saknas de yviga gesterna men orden är kärnfulla och kryddade med litterära och historiska referenser. Med fokus på vad ett samhälle kan tillåtas göra mot sina egna medborgare i tider av starka inbördes motsättningar.

Argentina 1985 är inte en revolutionerande experimentell film. Avgjort mer dramadokumentärt och traditionellt inriktat stycke sentidshistoria men välspelat, övertygande och gripande – trots eller tack vare att väldigt mycket handlar om ord, indirekta återgivningar och konsten att koka ner ett nationellt trauma och presentera det på ett personligt plan.

© Johan Lindahl
2023-07-20

Credit: ©Prime Video-La Unión de los Ríos-Kenya Films-Infinity Hill-Ph Lina Etchesuri-2

Credit: ©Prime Video-La Unión de los Ríos-Kenya Films-Infinity Hill-Ph Lina Etchesuri-2

Originaltitel: Argentina, 1985
Argentina/Storbritannien/USA, 2022
Regi: Santiago Mitre
Med: Ricardo Darín, Peter Lanzani, Alejandra Flechner, Laura Paredes, Gina Mastronicola, Carlos Portaluppi, Susana Pampín, Héctor Díaz, Gabriel Fernández

Genre: Drama, Historia, Kriminalfilm, Politik
Svensk biopremiär: 2022-10-21
Teman: Originalproduktion från Amazon


Ingår i följande teman


Originalproduktion från Amazon





     

Dela |