The Mother (2023)

Bastant våldsopera med manifesterad moderskapssymbolik

3 russin

När slutscenerna ackompanjeras av klassikern ”This Woman’s Work” med Kate Bush, slås man av tanken att ’är inte det här en av de där låtarna som man verkligen måste förtjäna för att få använda i sin film?’ Den kan liksom inte bara slängas in hur som helst. Å andra sidan, sett till förutsättningarna med en så här adrenalinstinn actionfilm men ändå så manifesterat moderstema, så kanske den ändå har gjort det. Förtjänat användningen. Nästan…

Det är som sagt inte så att de underdrivit det här med symboliken kring moderskap mitt i alla explosioner. Ta bara det lilla motif som återkommer med en vargmamma ute i Alaskas vildmark där stora delar av handlingen tilldrar sig. Inte hela, för här turneras en del. Premissen är att en före detta yrkesmilitär med specialiteter som prickskytt har dragits in i kriminell verksamhet och förhörs av FBI, men jagas av sina forna kumpaner som hon angivit. I en dramatisk liten sekvens undkommer hon ett attentatsförsök som även riskerar drabba hennes ofödda dotter. En dotter som sedan lämnas bort till en annan familj medan militärmamman själv gömmer sig långt bort från storstadsvimmel och ära och redlighet. Med tjusiga naturscenerier omkring, givetvis. Hon har ändå en kontakt som möjliggör vetskap om dottern som aldrig lärt känna henne skulle hamna i fara. Och – överraskning! – naturligtvis händer detta. Och så är en ny jakt igång. Med hjälp av sin förtrogne FBI-agent som hon en gång räddat livet på ska hon reda ut allt, rädda dottern och dessutom kanske lyckas upprätta en riktig relation med densamma.

Flera ganska förutsägbara punkter betas av i en energisk men enkelspårig historia, en potent men inte överdrivet komplicerad skröna som kanske gör för kvinnliga före detta yrkesmilitärer vad ”Taken” gjorde för manliga före detta CIA-specialister. Enkelt uttryckt. Men Jennifer Lopez är inte alls dålig som sammanbiten och stentuff men i vissa fall oerfaren person som blivit utomordentligt skicklig på vissa områden, men saknar basala kunskaper på andra.

Som motståndare har hon bland andra alltid pålitlige veteranen Joseph Fiennes liksom Gael Garcia Bernal, vars roll dock är försvinnande liten i sammanhanget. Jag frestas inte oväntat säga något om det vanliga Netflix-problemet att de kunde klippa bort en kvart eller så. Och att filmen egentligen inte är banbrytande på något område. Men ändå har pondus. Ett bastant stycke våldsopera med, jag upprepar, starkt symboliskt understrykande av det speciella med moderskap som man väl från ett manligt perspektiv inte kan internalisera på exakt samma sätt. Men ändå förstå. Brutalt bloddrypande, alltmer expanderande likhög, slagsmål och skottlossningar i slott och koja. De självklara misstagen och mindre förnuftiga besluten som personer fattar när de borde veta bättre, men som krävs för att kolla storyn igång. En massiv moderkakofoni där den mest minnesvärda dialogen kanske ändå kommer när den förflydda modern förklarar för sin lätt förskrämda dotter att allt på matbordet på något sätt har ett våldsamt ursprung. Präktig pedagogik från en kvinna som trots allt ändå lär sig någonting själv i processen om att man kan se världen på fler sätt än ett.

© Johan Lindahl
2023-06-30

Credit: Ana Carballosa/Netflix Copyright © 2023 Netflix, Inc.
Överlevnadskurs i vildmarken med nygamla mamman och nyfunna dottern. Ungefär.

Credit: Ana Carballosa/Netflix Copyright © 2023 Netflix, Inc.
Den andra mamman. Hon har också rätt att vara bekymrad.

Originaltitel: The Mother
USA, 2023
Regi: Niki Caro
Med: Jennifer Lopez, Lucy Paez, Omari Hardwick, Joseph Fiennes, Gael García Bernal, Paul Raci, Jesse Garcia, Yvonne Senat Jones, Edie Falco

Genre: Action, Thriller
Svensk biopremiär: 2023-05-12
Teman: Originalproduktion från Netflix


Ingår i följande teman


Originalproduktion från Netflix





     

Dela |