The Man from Toronto (2022)

Lättsamma brutaliteter med bristfällig inre logik

2 russin

Frågor kan ställas. Många, många frågor. Men bör de? Här är ännu en i raden av actionkomedier från senare år som pumpas ut och underförstått ber om att tas på sina egna villkor och inte granskas noggrant i något avseende. Är det nyskapande? Nej. Hänger handlingen helt ihop? Knappast. Är det på gränsen, eller över densamma, till att en film med den här graden av våldsinslag - stundtals i nivå med John Wick - fortfarande kan klassas som komedi? För det är helt uppenbart att de vill.

Kevin Hart snackar och snackar. Mycket snack och lite verkstad. Det är sådan hans karaktär Teddy ska vara. Svårt att fullfölja sina diverse projekt och saknar en del i praktiskt tänkande, konsekvensanalys liksom den form av marknadsföring han tror sig kunna. Av någon anledning har han vid sin sida en synnerligen tålmodig hustru som ändå stannat kvar. Motpolen till Teddy är den stenhårde yrkesförhöraren/yrkesmördaren/vad han egentligen bäst bör definieras som (Woody Harrelson). Genom förvecklingar som nästan exklusivt inträffar i den här filmgenren korsas deras vägar och kaos utbryter, inte minst för Teddy som är en fisk i helt fel vatten men gör sitt bästa för att med sin snabba tunga ta sig ur svåra situationer. Myndigheter är inblandade, venezolanska kuppmakare liksom diverse ljusskygga figurer och konkurrerande hårdingar i samma skrå som Harrelson.

Det står sällan eller aldrig still. Actionsekvenserna är påkostade och filmen varvar regelbundet nära döden-situationer med rappa repliker, konstanta kulturkrockar och allmän absurditet. Sade jag att det var många frågor som inte ska ställas, vare sig längs vägen eller efter att resan nått sitt mål? Men ändå; finns ett namn för syndromet ensamvargar till hårdingar som egentligen bara vill tjäna ihop startkapital till en egen restaurang? Inte första gången i filmhistorien. Vad vill man säga med spåret kring Venezuela som egentligen är en Macguffin? Någonting pliktskyldigt att hänga upp förvecklingarna på. Och hur orimligt förstående är Kevin Harts fru i filmen - kunde hon inte fått utveckla mer av en egen personlighet? Faktum är att Kaley Cuoco (från ”Big Bang Theory” och ”Flight Attendant”) på några få minuter kring mitten av intrigen i en egentligen minimal biroll får mer kött på benen att leka med och är riktigt rolig i en restaurangscen som representerar filmens alla krockar mellan temperament, verkligheter och världar.

Som jag redan nämnt, mer och mer tycks gränsen flyttas för hur mycket våld man kan klämma in i en film som ändå vinnlägger sig om att hålla en nonchalant lättsam grundton och där ingen direkt genomgår revolutionerande personlighetsförändringar i processen. Jag vet inte, är vi bedövade? Är jag bedövad? Delvis. ”The Man from Toronto” är en rätt anspråkslös historia, en film som är både korkad och kvick, lättillgänglig och lustfylld samt lidelsefullt ointresserad av att på allvar få ihop ens sin inre logik. Den kan uppfattas som precis vad doktorn ordinerar för stunden eller som en ren förolämpning mot just dig den dagen för många grå celler är inkopplade samtidigt. Även under dessa futila förutsättningar är jag väl nödgad att sätta ett betyg i sifferform. Något sådant borde synas ovan. Kommer jag ens ihåg själv vad domen blev?

© Johan Lindahl
2022-07-17

Sabrina Lantos/Netflix-Copyright: NETFLIX 2022

Originaltitel: The Man from Toronto
USA, 2022
Regi: Patrick Hughes
Med: Kevin Hart, Woody Harrelson, Jasmine Mathews, Kaley Cuoco, Pierson Fode, Ellen Barkin, Jencarlos Canela, Ronnie Rowe, Alejandro de Hoyos, Lela Loren,

Genre: Action, Äventyr, Komedi
Svensk biopremiär: 2022-06-24
Teman: Originalproduktion från Netflix


Ingår i följande teman


Originalproduktion från Netflix





     

Dela |