Nawals hemlighet (2010)
Två syskon söker sanningen om sin bakgrund i omtumlande odyssé
Deras mamma har dött. En notarie, tillika moderns arbetsgivare, läser upp testamentet som väcker många frågor, rentav bestörtning hos de de två uppvuxna, men fortfarande unga, syskonen. Inte bara för den avlidnas speciella önskemål inför begravningen utan även på grund av upplysningar som inte stämmer helt med den historia de tidigare fått berättade om familjen. Och fadern. Mamma Nawal (Lubna Azabal) kom en gång från Mellanöstern till det Kanada där syskonen växt upp, men nu indikerar hennes sista önskan om att de dels har ytterligare en bror i livet, och dessutom att den fader de trodde hade dött i krig fortfarande lever. Mycket att smälta och de två hanterar det på olika sätt.
Brodern är generellt besviken på mammans förmåga att vara just en mamma och vill helst bekymra sig så lite som möjligt om vad som sägs i hennes sista ord till dem. Systern uppmuntras av sin mentor på universitetet att söka sanningen för att kunna uppnå inre frid, eller något i närheten av det tillståndet. Så hon ger sig iväg till moderns hemland, som aldrig riktigt preciseras men uppvisar stora likheter med Libanon där allvarliga infördes konflikter mellan olika grupper tilldrog sig några decennier tillbaka i tiden.
Bakgrunden rullas sedan upp i två plan. Dels genom Nawals upplevelser under uppväxten, som inkluderade att dra skam över sin familj genom oplanerad graviditet, liksom att hamna mitt i inbördeskriget med återkommande nära döden-upplevelser och överhuvudtaget en lång traumatisk period. Krigsherrar, miliser, en ond cirkel av våldsamma angrepp och repressalier mellan beväpnade fraktioner med vanliga civila som hamnar mitt i elden - ibland bokstavligen. Nawal fattar själv radikala beslut med långtgående konsekvenser som barnen aldrig varit fullt medvetna om. Dottern Jeanne söker sanningen genom att fråga sig fram och bli runtskickad på en resa som väcker nya oväntade insikter, bit för bit och steg för steg. Till slut blir det oundvikligt att kontakta brodern Simon som stannat hemma, för att även han ska förstå vad som tidigare hänt och hur mysteriet med deras okända familjemedlemmar skulle kunna lösas. Vi följer med dem på resan och drabbas av samma överraskningar, omtumlande insikter och inte minst upplevelsen av krigets långsiktiga effekter.
Filmen har hunnit få några år på nacken och regissör Denis Villeneuve har gått vidare till att bli ett av de stora namnen i registolen, allvarligt talat en av det senaste årtiondets mest fascinerande filmskapare rakt av genom ”Sicario”, ”Blade Runner 2049” och ”Arrival” med mera. Han har gjort actionfilmer, drama och science fiction och fått jobba med allt större budgetar. Här visar han sin styrka med ett naturalistiskt filmspråk, närgånget kameraarbete samt en stor tillit till skådespelarnas egen förmåga att väcka engagemang. Dramat är av både yttre och inre art. I stort sett allt känns realistiskt, tyvärr bör man kanske tillägga. Kanske,
kanske dras lösningen på gåtan som driver handlingen ett varv för mycket. Eller också är det genialt i all sin obarmhärtighet. I en mer cyniskt hållen historia kunde det ha sett ut som spekulation men det här är verkligen inte en cynisk film eller en kallhamrad studie i konsten att chocka publiken så mycket som möjligt bara för att det går. Budskapet handlar i grunden om att bryta en ond cirkel och att det förflutna inte behöver styra resten av livet framöver. Men för att gå vidare kan du behöva konfrontera sanningar som du helst hade velat undvika.
© Johan Lindahl2020-11-15
DVD / Blu-ray
I den utgåva jag själv sett ingår en cirka tre kvart lång dokumentär från inspelningen, som mestadels tog plats i Jordanien. Dokumentären i sig verkar producerad i gerillafilmstil och ger en bild av både själva inspelningen och landet där den gjordes, liksom filmens övergripande teman.