Smålustig situationskomedi med flackande formkurva
Kortrecension
En galen natt, som skakar om tillvaron för några ganska vanliga människor och ger dem en ny syn på livet i processen. Låter konceptet bekant?
Det börjar så gulligt med omedelbar kärlek. I filmen klaras den fasen av på några minuter innan vi far fyra år framåt i tiden och paret är på god väg att göra slut. Under ett gräl i bilen krockar de med en cyklist, någon kapar deras bil och ett allvarligt brott begås. En serie mindre vettiga vägval försätter deras egna liv i fara, samtidigt som de fortsätter gnabbas och resonera lite lagom ologiskt. De ska inte bara själva klara sig ur knipan utan även lösa fallet. Det blir smålustigt och ibland spännande, med en överdos tjafsande mellan killen med flickvän i koma från ”The Big Sick” och relationsutforskande tjejen från serien ”Insecure”.
Hela filmens autopilot är inställd på komedi även när likhögen växer. Ingenting hänger riktigt ihop enligt några anspråk på rimlighet, men vi får följa två i grunden ganska godhjärtade människor som spontant fattar felbeslut för vår förnöjelse. Det kunde ha blivit roligare. Och banan är övertydligt utstakad, som det brukar vara i den här typen av filmer. I förbifarten lyckas de ändå klämma in syrliga kommentarer om strukturell rasism, poliskorruption och överklassens dekadenta nöjesliv (inklusive högst oväntade associationer till Stanley Kubricks svanesång ”Eyes Wide Shut”). Alltid något. Men korsningen av krackelerande romantik i behov av vitamintillskott och dödsnära situationskomedi landar lite för obekvämt i stort.
Vänta! Det var inte så här det skulle vara. Kan vi inte gå tillbaka till...
...det här?
Originaltitel: The Lovebirds USA, 2020 Regi: Michael Showalter Med: Issa Rae, Kumail Nanjiani, Paul Sparks, Anna Camp, Nicholas X. Parsons, Kyle Bornheimer, Andrene Ward-Hammond, Mahdi Cocci, Betsy Borrego, Jaren Mitchell, Moses Storm