The Nile Hilton Incident (2017)

Universell berättelse om obekväma sanningar i ett sargat samhälle

3 russin

Ett mord. Som många tycks se en anledning att sopa under mattan. Då är det inte lätt att vara poliskommissarie och försöka utreda. Nu är vår huvudperson Noredin (spelad av Fares Fares) inte Snövit i betydelsen Fri Från Synd. Att ge och ta pengar under bordet är satt i system på hans polisiära division, styrd av hans farbror. Själv lever han ensam men det indikeras att han varit gift. Tillvaron är lite allmänt tröstlös men han försöker i alla fall lära sig vad det där nya fenomenet Facebook är för någonting och hur man kan använda det.

Vi befinner oss rumsligt i Egypten. Tidsmässigt i början av 2011, strax före det som nu allmänt kallas Arabiska våren. Att placera en fiktiv intrig i anslutning till en historisk händelse som inneburit stora förändringar, åtminstone tillfälligt, är inget unikt. Det såg vi nyligen i till exempel ”Atomic Blonde” som tog plats kring Berlinmurens fall.

Själva intrigen här ska dock också ha viss verklighetsinspiration, men som jag minns det inträffade mordet ifråga inte i Egypten utan i ett annat land i närområdet, möjligen något av Arabemiraten. En sångerska hittas med halsen avskuren på ett hotellrum och det enda vittne som skulle kunna peka ut den skyldige är en sudanesisk städerska. Hon är av någon outgrundlig anledning svår att lokalisera och inflytelserika individer verkar ha intresse av att det fortsätter vara så. Fallet är på väg att avskrivas som ett självmord. Jodå. Men Noredin envisas ändå med att fortsätta nysta. Ännu en komponent som känns igen från ett flertal brottsutredarfilmer. Den mot bättre vetande envetet sanningssökande käringen mot strömmen, som antingen belönas i slutet av sagan, alternativt neutraliseras i någon form. Eller totalt förintas. Beroende på vad berättelsen vill poängtera.

Vad som gör att ”Nile Hilton Incident” ändå skaffar sig en egen profil är främst miljöbeskrivningen, de små detaljerna som målar upp en bild av en stad som står inför en omvälvande process. Hur väl allt stämmer in på just Kairo i synnerhet och Egypten generellt kan väl egyptierna själva svara bättre på. Det mesta ska vara inspelat i Marocko, vilket inte precis heller är unikt. Mycket är bra och tonen tycks konsekvent. Det finns inget illusionistiskt eller överoptimistiskt kring händelseutvecklingen. Vi får fortsätta sväva i genuin ovisshet om hur det här ska sluta. Möjligen verkar filmen ibland treva efter vart den egentligen ska ta vägen. Vad är huvudsyftet och vad vill regissör Tarik Saleh framför allt annat berätta om livet och samhället?

Mitt intryck är att han velat göra något ganska universellt. Korruption förekommer på många platser, för att inte säga mer eller mindre överallt. Vänskapsband och släktband spelar in. Vad krävs för att stå upp för rätt och fel i sådant sällskap? En stark tonvikt finns på utsatta människor som är utbytbara och vars liv kan raderas ut på ett ögonblick av högre makter, såsom resursstarka personer och institutioner, om det verkar vara den mest praktiska lösningen på ett problem. Egentligen - och tyvärr - lär vi aldrig få nog av sådana berättelser. De har alltid ett slags täckning i verkligheten, oavsett om det specifikt stämmer in i varje detalj på just den tid och plats som beskrivs.

© Johan Lindahl
2018-04-08

Foto: Scanbox

Originaltitel: The Nile Hilton Incident
Sverige/Danmark/Tyskland, 2017
Regi: Tarik Saleh
Med: Fares Fares, Mari Malek, Yasser Ali Maher, Ahmed Selim, Hania Amar, Mohamed Yousry, Slimane Dazi, Hichem Yacoubi, Ger Duany

Genre: Drama, Kriminalfilm, Thriller
Svensk biopremiär: 2017-09-29
Hemmabio: 2018-02-09







     

Dela |