Modesty Blaise (1966)

Inte så blygsamma Blaise i excentriska eskapader från en annan era

3 russin

Välkomna alla, till en tripp tillbaka i tiden! Och med tripp menas… Ja, vi talar om det ibland godtroget glada 1960-talet. Med sina nya vågade grepp och inslag som för sin tid kanske framstod som en ren revolution och idag åtminstone har ett kuriosavärde. Modesty Blaise som tecknad seriefigur har jag ett mycket platoniskt förhållande till. I min ungdom läste jag förmodligen färre seriealbum än genomsnittet av mina jämnåriga, men helt abstinent var jag väl inte. Experter på just den här illustra karaktären skulle dock säkert ha en del att säga om hur mycket - eller hur lite - gemensamt filmfiguren har med originalet. Själv har jag intrycket att hon i tryckt format var tuffare och mindre komiskt orienterad än här. Men mer ingående jämförelser än så vågar jag inte sträcka mig till.

Så frågan är hur den här filmen i sig står på egna ben. Tja. Sade jag något om en tripp? Någonstans i spännvidden mellan Barbarella och Bond, kanske. Blaise är ju ett slags kvinnlig actionhjälte för sin tid; åtminstone i den här versionen en skicklig och förförisk tjuv som ibland anlitas av nationalstater för sina egna intressen. Vad hon egentligen ska göra den här gången blir mindre och mindre viktigt. Diamanter som ska hittas och transporteras (läs: smugglas) och inte hamna i fel händer blir den detalj som Hitchcock plägade kalla en McGuffin. Bra nära i alla fall. Något som ska sätta sprätt på handlingen. Men visst förekommer fortsatta referenser till de där diamanterna och de försvinner aldrig helt bilden som en ursäkt att fortsätta äventyret.

Modesty är en levnadsglad och lättsam, mestadels gladlynt och charmerande ung dam. Vem hon egentligen tjänar, vem hon litar på och vem som verkligen litar på henne är däremot högst ambivalent. Hon har i alla fall en kumpan vid namn Willie Garvin, spelad av en ung Terence Stamp. Modesty själv spelas av italienskan Monica Vitti, om vilken jag vet ganska lite förutom att hon medverkat i närmare 60 filmer, övervägande italienska sådana. Hon har i alla fall någon typ av utstrålning och glatt humör som är en klar fördel med tanke på hur det här grällt färglagda äventyret kring henne har utformats. Här gäller glimten i ögat, oavsett det manfall som fordras. För det är knappast en helt oblodig historia. Blod i sig syns i för sig sällan, men folk som faller ifrån är ett regelbundet inslag.

Opponenten är en annan ytterst smart, stjälaglad (som i ’förtjust i att stjäla’) herre med täcknamnet Gabriel. Han har i något liknande James Bond-skurkanda utrustats med en egen liten ö någonstans i Medelhavet. En pittoresk miljö där hans demonstrativt psykopatiska fru gillar att plåga både medarbetare och motarbetare inklusive förrädare, med lika glatt humör. Han har en noggrann och strikt revisor som håller affärerna i ordning. Och en munk på plats som gärna spelar orgel, oavsett tid på dygnet. Med mera.

Modesty å sin sida är på uppdrag av vad som ser ut att vara den brittiska säkerhetstjänsten, men anlitar vid behov hjälp av en shejk, porträtterad på det exotiserande sätt som Mellanösterns medborgare gärna framstod på film vid den här tiden. Excentrisk som flera andra i filmen, översvallande och spontan med ett gott öga till vår hjältinna.

Sammantaget är allt en smula putslustigt, äventyrligt och halvspännande. Det har sin charm som inte ska underskattas helt. Samt ett kulturhistoriskt värde som på sitt sätt kanske gör det hela mer intressant med lite perspektiv. Mycket hinner hända på 50 år, på gott och ont.

© Johan Lindahl
2017-05-21


”Nobody puts baby in a corner...”. Som Patrick Swayze skulle ha skanderat om han varit i närheten. Nu gällde det att ta sig ur knipan på egen hand. Som om det vore första gången för Miss Modesty...

Källa: Studio S Entertainment

Originaltitel: Modesty Blaise
Storbritannien, 1966
Regi: Joseph Losey
Med: Monica Vitti, Terence Stamp, Dirk Bogarde, Harry Andrews, Clive Revill, Rossella Falk, Scilla Gabel, Saro Urzì, Alexander Knox, Michael Chow, Tina Aumont, Giuseppe Paganelli

Genre: Äventyr, Komedi







     

Dela |