Wild Tales (2014)

Härlig handfull nyanser av hårdhänt humor

4 russin

Vilket sammanträffande! Eller inte? Hur kommer det sig att alla passagerare på samma flight plötsligt inser att de har något gemensamt? Och är det något att glädja sig över? Det korta inledande segmentet i argentinska episodfilmen ”Wild Tales” sätter standarden omgående bums.

Resten av berättelserna har inte samma omedelbara brutala konsekvensbeskrivning utan tar lite längre tid på sig att slå fast obarmhärtiga och obehagliga sanningar om människan med en till synes outsinlig tank mörk och påtagligt hårdhänt humor att ösa ur. Avsnitten binds inte ihop som i, säg, Robert Altmans ”Short Cuts” eller svenska ”Tic tac” från den era när den här typen av novellfilmer sammansatta till ett verk var lite vanligare än nu, alltså drygt 15-20 år sedan. Men dubbelarbetande herr regissör/manusförfattare Damián Szifrón lyckas ändå skapa en känsla av sammanhang, trots eller tack vare sina markerat åtskilda filmer i filmen och deras ofta abrupta avslut. Den där redan nämnda, ibland närmast kolsvarta komiken är väl den sammanhållande länken framför allt. Bärande balken. Här är historier där skratten kanske borde fastna i halsen oftare än de faktiskt gör. Eller om det säger mer om mig än om filmen, vad vet jag…

Det här nominerades för en Oscar i kategorin Bästa icke-engelskspråkiga film och fick motta en hoper andra priser internationellt och på hemmaplan. Välförtjänt? Ja, varför inte? Budskapet kan som sagt verka nedslående, men det slipper in en strimma ljus här och där. Framförallt siktar Szifrón in sig på tillvarons absurditeter och hur snabba och mindre välbetänkta beslut i hastigheten får konsekvenser för resten av livet. Samhällets inbyggda korruption och människors pyrande missnöje med sina livsvillkor är också återkommande undertexter. Vad händer när systemet bara ser ut att arbeta emot dig, vare sig det verkligen är så eller bara är din egen upplevelse, vilket provocerar fram allt mindre konstruktiva reaktioner som i sin tur får allt, precis allt där och då att spåra ur? I ”Wild Tales” rapsodiska odyssé genom ett Sydamerika med synliga klasskillnader och statusmarkörer, men alla yttre tecken på en fungerande civilisation, möter vi de bortskämda barnen som aldrig växt upp, de tjockskalliga konfliktsökarna, de brända barnen som återvänder till elden, rationalister som tror sig kunna lösa allt med en fet plånbok, rättshaveristerna vars liv rycks upp med rottrådarna och tar sig rätten att reagera med radikala metoder, de försmådda och hämndlystna, de köpta och sålda, slitna och slagna… Et al.

En idiot på vägen. Ung man i fashionabel farkost signalerar sitt missnöje och kör vidare, men oförutsedda omständigheter tvingar de två att mötas igen. Och nu åker handskarna av. Allt det värsta kommer fram. Manligheten måste manifesteras och monstren rusar fram ur vrårna. Sedelärande på sitt sätt, men Szifróns (potentiella) pastisch på Steven Spielbergs debut ”Duel” har en något mer oväntad sensmoral. Eller vad man nu ska kalla det.

Hon är servitris och konfronteras med en kund som som förstört livet för hennes familj utan att inse sambandet. Servitrisen återger spontant den mörka bakgrundshistorien för den talföra och handlingskraftiga köksan som direkt drar sina slutsatser om vad som behöver göras och skrider till verket. Nu är goda råd dyra.

Jobbet är gjort. Ingenjören har anlagt apteringarna precis där de ska vara och det smäller exakt som det ska smälla. Inga problem. Professionellt och klockrent hantverk. Nu är det bara resten av dagen som ska klaras av, det vill säga hämta av en tårta till dotterns födelsedag. Då inträder en ödesdiger felparkering i handlingen och allt slår slint för herr sprängämnesexpert, spelad av señor actor Ricardo Darín, en man som tycks dyka upp i varenda argentinsk film jag ser och som rimligen borde ha uppnått en status som levande legandar i landets filmbransch.

En olycka har inträffat. Med påföljande smitning. En välbemedlad familj smider desperat ränker för att skadereglera med hjälp av en slug advokat, innan sanningen hinner uppdagas och idyllen krossas. Tyvärr sticker girigheten upp sitt besvärande tryne mitt i de akuta förhandlingarna och goda råd blir ännu dyrare än de först såg ut att vara.

Bröllop! Glädje och gamman. Men sådana tillställningar på film brukar ju kunna bjuda på en del oväntade vändningar och ödesdigra hemlighetsavslöjanden. Så även här. Händelseutvecklingen efter att ett för den nyss förhoppningsvis lyckligare bruden högst ovälkommet faktum uppdagats blir dock mer oroväckande oförutsägbar och dynamiskt orkestrerad än i många andra jämförbara scenarion vi sett komma och gå på duken. Framförallt gör Erica Rivas en inspirerande inlevelsefull insats som den ömsom förkrossade, ömsom intensivt intrigerande nyblivna äkta hustrun Romina, under en fest som få av gästerna lär glömma.

Frånsett några kortare svackor där delsegmenten tycks treva efter något konkret att hugga tag i och där det är oklart om det finns några djupare insikter att nå av de infernaliskt finurliga förvecklingarna, så är ”Wild Tales” en nästan konstant engagerande och enerverande krutdurk till epos, där ovissheten om vad som kommer att hända och inte minst kring vilka vi egentligen ska identifiera oss mest med leder till motstridiga tankar och regelbundna klentrogna kluckanden. Hemska saker händer i parti och minut, men resultatet är ändå ofta slående… roligt, helt enkelt. En argentinsk-spansk samproduktion med Pedro Almodóvar som en av producenterna, men det ser inte ut som en klen kopia av något han själv regisserat. Vilt? Ja. Sagolikt? I någon mening. Och inte minst högenergiskt, med en både bildlig och bokstavlig explosivitet som garanterar att vi inte tillåts tappa tråden eller uppmärksamheten under några längre stunder.

© Johan Lindahl
2016-03-25


En bröllopsfest svår för de närvarande att glömma, från en film som också har minnesvärda kvaliteter.

Originaltitel: Relatos salvajes
Argentina/Spanien, 2014
Regi: Damián Szifrón
Med: Darío Grandinetti, Maria Marull, Rita Cortese, Julieta Zylberberg, César Bordón, Leonardo Sbaraglia, Walter Donado, Ricardo Darín, Nancy Dupláa, Oscar Martínez, María Onetto, Osmar Núñez, Erica Rivas, Diego Gentile

Genre: Drama, Komedi, Thriller







     

Dela |