Diary of the Dead (2007)

Zombies och sociala media

2 russin

År 2006 satte Time Magazine en spegel på omslaget och utnämnde "dig" till årets person. Under 2000-talets första årtionde har möjligheterna för var och en att kommunicera brett fullkomligt exploderat. Bloggar, twitter, Youtube, Facebook, medborgarjournalistik, crowdsourcing och mycket mer. Lättanvända appar, webbplatser och kanaler gör att vi kan sprida budskap enkelt och bekvämt från våra ständigt uppkopplade mobiler. Vid allt fler tillfällen, inte minst från mellanöstern de senaste månaderna, har vi kunnat ta del av filmer och nyheter från områden dit de traditionella medierna inte kunnat ta sig, spridda av helt vanliga personer som befunnit sig på plats.

Så, vad händer då när zombiekalypsen inträffar? Naturligtvis blir den filmad. I det här fallet av ett gäng filmskolestudenter som råkar på de första zombierna när de spelar in en egen skräckfilm i skogen. Javisst, meta staplas på meta i den här filmen. Studenterna ger sig ut på vägarna för att komma ifrån monstren men skaran blir naturligtvis allt mer decimerad utmed resans gång. Men kameran fortsätter rulla...

Det förekommer inte sällan på film och i teve att man går meta-vägen och låter någon av huvudpersonerna filma det som sker. Om det beror på att filmskapare enklare kan identifiera sig med andra filmskapare kan vi låta vara osagt. Det är alltid lite problematiskt med ett sådant tilltag. Dramaturgiskt är det svårt att motivera varför någon fokuserar på att filma, istället för att till exempel springa för livet, när monstren/skurkarna/grannarna anfaller.

Dessutom blir det ofta rätt stela scener med en distans både till det som sker och till karaktärerna, eftersom en av dem är utanför bild hela tiden, som gör det svårt att engagera sig i filmen. I enstaka fall kan just distanseringen vara en god poäng i sig självt, men oftast blir det ett grepp som stör upplevelsen av filmen. Till på köpet är bilden från videokamerorna, av någon anledning, alltid fylld med irrelevant grafik från kameran, vilket naturligtvis inte borde synas i den inspelade bilden. Men det är ju bara en petitess naturligtvis.

"Diary of the dead" är ett exempel på ett mindre lyckat användande av det här greppet, och då inte bara för att den filmande huvudpersonen är ytterst irriterande både för mig och för sina vänner i filmen. Som i sina tidigare filmer försöker Romero här koppla an skräckfilmen till tidsandan, i det här fallet det ständigt uppkopplade livet. Romero vill visa på det självcentrerade och lätt labila i att skapa en dokumentärfilm medan mänskligheten håller på att gå under.

Här finns det en klar poäng, men den försvagas av att huvudpersonerna är just filmskolestudenter. Detta faktum gör det aningen mer motiverat att "gömma sig" från den skrämmande verkligheten genom att anta en professionell roll som dokumentärfilmare. Motivet hade blivit starkare om det istället hade varit personer utan filmbakgrund som betett sig på samma sätt. Filmen har nu visserligen några år på nacken, eoner av tid i internetvärlden, och när den gjordes var det inte självskrivet att allmänheten hade de tekniska möjligheterna att dokumentera omvärlden på det sätt vi kan idag. Men jag får ändå en känsla av att Romero inte riktigt har koll på den tidsanda han vill bygga sin undertext på och därför missar nyanserna i densamma.

Det finns ett sista problem med film-i-filmen-upplägget i "Diary of the dead", nämligen den att man från början vet att åtminstone en av dem överlever och har möjlighet att klippa ihop den slutliga filmen. Det förtar i mina ögon en del av spänningen. Och spänningshalten var inte ens från början speciellt stor tyvärr.

Romero är en legend i zombie-genren, och man kan kanske inte kräva att han ska leva upp till sitt eget renommé varje gång. Men det här är tyvärr inte alls bra. Det är varken spännande, intressant eller det minsta angeläget.



Trivia:
Det finns två scener som ändå är lite intresseväckande. Den ena är en kort bild med zombies stående under vattnet i en inomhuspool. En kreativ idé och sådant uppskattas. Den andra är slutscenen som på ett snyggt sätt knyter an till Romeros egna "Night of the living dead".

© Andreas Hallgren
2011-06-21



Originaltitel: Diary of the Dead
USA, 2007
Regi: George A. Romero
Med: Michelle Morgan, Joshua Close, Shawn Roberts, Amy Ciupak Lalonde m.fl.

Genre: Sci-fi, Skräck
Teman: Zombies Zombieveckan 2011

Relaterat: Dawn of the Dead (1978) Day of the Dead (1985) Land of the Dead (2005) Night of the Living Dead (1968) Survival of the dead (2009)


Ingår i följande teman


Zombies

Zombieveckan 2011





     

Dela |