Den stora tystnaden

Christer Johansson undrar varför svensk filmmusik inte belönas på Filmgalan.


2004 års filmgala, där det svenska filmåret 2003 slutbokfördes, blev en lyckad tillställning utan några större skandaler. Russins reporter, vis från sitt misstag för två år sedan, lämnade den poppiga t-shirten hemma i förmån för guldslips och kostym.


De uppklädda filmkändisarna, russins reporter, samt den betalande besökarskaran verkade överlag rätt så nöjda efter galan, både med programledaren Maria Lundqvist och underhållningen i övrigt. Men russin.nu nöjer sig inte med att stilla le och tiga inför vår fyrtioåriga celebrant. Var det ingen annan som kände att det saknades något? Eller snarare, är det inte något som alltid har saknats de fyrtio år som Guldbaggen har delats ut?

Guldbagge-galan, liksom andra liknande galor, inramas av musik. När vinnarna går upp på scenen spelas det en glad truddelutt, när SVT vill få bort vinnarna från scenen spelas det en ljudstark fanfar, och mellan de olika baggarna bjuds vi på det ena sång- och musiknumret efter det andra, såsom Killing-hyllningar samt en och annan låt från en film. Ca 27% av årets filmgala bestod faktiskt av musik (naturligtvis uträknat på ett icke-vetenskapligt vis). Musiken är helt enkelt ett viktigt element inom guldbagge-galan. Tyvärr lägger denna gala inte lika stor vikt vid svensk filmmusik.

Enda chansen att i dagsläget vinna sig en fin liten guldbagge att ställa i hyllan, om man råkar tillhöra yrkesgruppen kompositör, är att rå hem ett pris med den underbara titeln ”Bästa Prestation (inom yrkeskategorierna ljudtekniker, mixare och kompositör)”. Nu vill undertecknad noga poängtera att undertecknad inte på något vis ser ner på ljudtekniker och mixare gentemot kompositörer, men känns inte denna ihopslagning aningens underlig? Att dela upp priset så det skapas en ljudbagge samt en musikbagge, känns den tanken helt främmande och galen?

Under åren som gått har dock inte de svenska kompositörerna varit helt bortglömda. Efter en snabb genomsökning på Svenska Filminstitutets hemsida finner man följande personer som uttryckligen vunnit en guldbagge tack vare sin musikaliska talang:

1981: Ulf Dageby tilldelas juryns specialbagge för musiken till filmen Målaren.

1989: Björn Isfält får "Guldbagge för kreativa insatser" för musiken till "Resan till Melonia".

1997: Stefan Nilsson får "Guldbagge för kreativa insatser". Motiveringen lyder "För en tonkonst som berikar såväl epik som komik".

2002: Johan Södergren, mannen bakom "Tokyo Noise", får guldbaggen för "Bästa prestation inom yrkeskategorierna ljudtekniker, mixare och kompositör".

Försök att hänga med nu på följande fakta, ty ovanstående olika guldbagge-kategorier är egenligen en och densamma. "Juryns specialbagge" började delas ut 1964. Mellan 1988-1999 ersattes den av "Guldbaggen för kreativa insatser", och år 2000 kom de nuvarande "Bästa prestation inom yrkeskategorierna ljudtekniker, mixare och kompositör" samt (den kanske alltmer ihopmixade) "Bästa prestation inom yrkeskategorierna filmklippare, scenograf, kostym, maskör, special effects och animation".

På fyrtio år har alltså svindlande fyra stycken guldbaggar hamnat i händerna på kompositörer. Var tionde år får en svensk kompositör av svensk filmmusik njuta av att, för en stund, befinna sig på scenen hyllad av resterande svenska filmelit. Kompositören i fråga får dock inte äran av att erhålla ett "eget" pris, utan har alltid fått nöja sig med en titel som icke stämmer överrens med personens insats ifråga.

Leif Pagrotsky tjatade ständigt för några år sedan om det svenska musikundret. Håller den svenska filmmusiken otroligt mycket lägre standard än den mer popifierade musikformen? Är det för mycket fiol? Spelar musikerna falskt och i otakt? Det finns inga goda svar att ge, men visst vore det trevligt med lite större uppskattning gentemot de duktiga kompositörer filmsverige har tillgång till?

Det hade varit kul att avsluta med ett stycke såsom "vissa indikationer pekar på att svensk filmmusik snart kommer att få den uppmärksamhet som den förtjänar", men tyvärr verkar inte så vara fallet. Rösten som säger "Och priset till bästa kompositör går till..." kommer att dröja, men förhoppningsvis tar det inte ytterligare 40 år.

Den stora tystnaden fortsätter...

© Christer Johansson
2004-01-27

Foto: SFI
En tyst liten bagge?

Dela |

Teman: GFF2004

Relaterade artiklar
Vilka fick baggar på filmgalan 2004?






     

Dela |