The Killer (2023)

En helt vanlig kille med ett aningen ovanligt jobb?

4 russin

Fincher. David Fincher. Namnet är ett eget varumärke. Fler än jag uppfattar varje ny film från honom som något obligatoriskt, antar jag? Det ska ses. Sedan älskar jag inte allt han gjort lika högt. Han kan tendera att bli för kylig, kalkylerande och och sätta ingredienser som varmare mänsklig interaktion på så mycket sparlåga att vi ser en elegant exercis i formfulländat filmmakande utan märkbar mänsklig närvaro. Nu spetsade jag till det lite, men det kan bli för mycket av det tekniskt imponerande på bekostnad av det mänskliga. Och ändå. Det ska ses. Allt han gjort.

Det här är nästan ett fridsamt jobb, sade han väl. Yrkesmördaren spelad av Max von Sydow i sjuttiotalsparanoian ”Tre dagar för Condor”. Han försökte rentav värva en Robert Redford som han tidigare haft uppdrag att eliminera, om jag minns rätt. Jag tar för självklart att David Fincher någon gång sett den thrillern, även om det sannolikt inte är hans allra största inspirationskälla. Men den här introduktionen där en extremt professionell och distanserad hitman förklarar vad hans jobb går ut på och hur han han själv ser till att utföra det mest effektivt, är på ett sätt nästan – fridsam. Väldigt, väldigt strikt och sofistikerad. Mannen har sin metodik som aldrig slår fel. Förrän den gör det. Och det är då filmen börjar på allvar. Även den till synes perfekte kan begå misstag som får omedelbara konsekvenser. Resten av rullen handlar om en man som egentligen inte ber om våra sympatier men som ändå behöver dem för att det ska finnas något att följa; en man med många namn och inget som nu både är på jakt och på flykt. Vilket kommer att överväga?

Hur många pass har den där killen? Det hör kanske till kneget, men de är… många. Och hur många låtar av The Smiths betar han av i processen? Också ganska många. Uppenbarligen en personlig favoritgrupp för regissören. Inte lika mycket för mig, ärligt talat. The Killer kommer att kryssa runt kontinenter i rask takt. Bostaden har han på Dominikanska republiken med sin flickvän, men han har inte direkt ansträngt sig att lära sig någon spanska. Empati är inte tillåtet. Sådant innebär svaghet och sårbarhet. Jo, visst har han sin filosofi med egna nyckelfraser eller maximer. Han är angelägen att alltid hålla sig till planen och aldrig improvisera. Vilket självklart leder till slutsatsen att han någon gång under filmen kommer att behöva improvisera rätt rejält. Något annat vore väl orimligt? I princip handlar större delen här om hur en ytterst nitisk yrkesman tar sig för att lösa problem som han hade hoppats aldrig skulle behöva uppstå. Eftersom han aldrig borde ha begått det där misstaget i Paris.

En man ständigt i rörelse. Ingen tid för avkoppling. I stort sett alla andra figurer i filmen passerar revy som antingen källor till information, källor till förtret att städas av som seden i branschen bjuder eller kanske bara för att räcka nästa boardingkort över disken. En längre slagsmålsscen utkämpas nästan helt i halvmörker, stilistiskt på gott och ont. Av alla existenser längs vägen är det (kanske inte oväntat) Tilda Swinton som får glänsa mest på sitt vanliga, karakteristiskt excentriska vis.

Karakteristisk kan man också säga om filmen som helhet. En skröna om utpräglad perfektionism, med en perfektionist i centrum, regisserad av en person som av alla utsagor att döma själv är en perfektionist ifråga om sitt gebit. Eller som i det här fallet avgränsar sig till en på ytan enkel story. Uppdraget är att ge något slags inblick i mentaliteten hos en individ som bara vill göra sitt jobb – ett jobb de flesta av oss torde anse är av mindre moraliskt uppbygglig art – för att mellan varven kunna njuta frukterna av sitt värv. I övrigt smälta in och inte sticka ut, inte blanda sig i andras förehavanden eller tro att någonting han själv gör egentligen äger större betydelse i den mänskliga historien som helhet. Han vill vara vanlig. Men ska vi tro på det? Och ska vi tro på att han egentligen inte bryr sig om någonting på allvar? Om han någon gång kommer att förändras i något avseende står väl skrivet i universums uppförandekod. Under de här två timmarna har han visserligen rest regelbundet, men enligt egen utsago knappast gjort någon egen inre resa. Han är vad han är, gör vad han gör och ju färre som vet vad det är, desto bättre.

© Johan Lindahl
2023-11-19


Det finns fler recensioner på den här. Läs mer >>
© Netflix

Originaltitel: The Killer
USA, 2023
Regi: David Fincher
Med: Michael Fassbender, Tilda Swinton, Charles Parnell, Arliss Howard, Kerry O'Malley, Sophie Charlotte, Emiliano Pernía, Gabriel Polanco, Sala Baker

Genre: Action, Kriminalfilm, Thriller
Svensk biopremiär: 2023-10-27
Teman: Originalproduktion från Netflix

Det finns 2 recensioner. Läs mer >>


Ingår i följande teman


Originalproduktion från Netflix





     

Dela |