Boktjuven (2013)

Ord är liv

3 russin

Ibland bryr sig Döden, förklarar han själv i en inledande voiceover. Blir engagerad, liksom. Exempelvis, som av en händelse, när det gäller filmens (och Markus Zusaks succéromans) huvudperson: Liesel.

Vi möter henne på tåget, just som hennes bror dör. Det ska snart framgå att de var på väg till sitt nya hem, ledsagade av en mor som på grund av sina politiska åsikter inte kan ta hand om dem. Året är 1938, platsen är Tyskland, landskapet och bilderna nästan svartvita. Liesel anländer snart därefter till de för henne okända Hubermans i stan. Emily Watson är den bryska nya 'modern' som ilsket noterar att de bara fick en flicka (men senare ska få visa mänskligare sidor), Geoffrey Rush den lågmält trevliga nya fadern, lite hunsad men med moralisk ryggrad. En annan ljusglimt, även om han först bemöts med kyla från nykomlingen, är den snabbspringande granngrabben Rudy. Resten av klasskamraterna är inte sena att sjunga "Dummkopf" när det framkommer att hon inte kan läsa. Hon sätter sig dock i respekt genom att slå en plågoande blodig. Och läsokunnigheten är något hon med styvfars och en stulen boks hjälp snabbt råder bot på. För någon Dummkopf är hon då rakt inte.

Det är inledningsvis nästan irriterande enkelt och lättfattligt, med onödiga tyska brytningar och klyschig musik. Stiligt filmat, förstås, men pedagogiskt mer än fängslande. Men när änglalik patriotisk barnkör leder över i kristallnatten och Max Vandenberg hastigt presenteras, hemsökt av sin lättnad, uppnås plötsligt verkshöjd. Och sådant behövs, även när man tar sig an historiens mörkaste stunder. Särskilt då, kanske.

Den nya världen är fortfarande något löftesrikt för de flesta. Rudy behöver bara bli tillsagd en gång att inte sminka sig till Jesse Owens och Liesel är knappast någon rebell. Hon bär utan synbar samvetsnöd hakkors och uniform. Ett fackeltåg till ett bokbål är en riktig folkfest, bevistad med glada miner. Fast åsynen av de brinnande böckerna får leendet att blekna från den nyss läskunniga flickans anlete. Senare återvänder hon för att rädda en.

Böcker, ja. Det är märkliga grejer, det. Och situationen som snart uppstår ger ypperligt tillfälle att hylla dem. Ett gammalt löfte, en ung man på flykt och plötsligt har Liesel en rumskamrat. Sjuk och utsvulten, men med en egen bok. Ganska oväntad läsning för en jude, men känn din fiende heter det ju. Borgmästarens fru känner också igen en bokmal när hon ser en (särskilt som hon sett sagda bokmal rädda HG Wells ur askan) och förlänar henne biblioteksaudiens i det ståtliga residenset.

Särskilt mycket om Förintelsen eller de mekanismer som låg bakom den säger filmen inte. Det finns andra filmer om detta för samma huvudmålgrupp (vilken jag definierar som ungdomar och äldre barn i vuxens sällskap, typ). Istället är den ett enkelt men ganska kraftfullt statement om civilkurage och ordets makt.

Ord, ja. Max hjälper Liesel att hitta sina egna, och förklarar också ordens vikt inom judendomen. Brottstycken av tyska letar sig in i dialogerna, kanske med en djupare mening än jag förstår. När boktjuvandet drar igång på allvar finns här också en inbyggd pop quiz i form av vilka titlar som det flyger förbi strofer ifrån.

"Boktjuven" är även när den inte glänser behärskad på ett berömvärt sätt. Den har klass även i de stunder då den inte känns gnistrande inspirerad. Och mot slutet är berättelsen modigt avig på ett sätt jag, som inte läst boken, inte anat. Så det är en bra film, även om det kan bli för mycket av det övertydliga och lättfattliga. Människor kan vara vackra även i de fulaste tider, säger författaren själv i extramaterialet och som exempel på den tesen är "Boktjuven" värd respekt.

© Anders Lindahl
2014-11-11





Originaltitel: The Book Thief
USA / Tyskland, 2013
Regi: Brian Percival
Med: Sophie Nélisse, Geoffrey Rush, Emily Watson, Nico Liersch, Ben Schnetzer

Genre: Drama, Krig
Svensk biopremiär: 2014-02-28
Hemmabio: 2014-07-30
Teman: Andra världskriget Andra världskrigsveckan 2014


Ingår i följande teman


Andra världskriget

Andra världskrigsveckan 2014





     

Dela |