Mer eller mindre välgrundade Oscar-spekulationer

[ 2016-02-28 , Johan Lindahl]

Det är dags igen. Omsvärmat av de vanliga profetiorna om vinnare och förlorare - förlåt, det finns ju inga förlorare här, men i alla fall icke-vinnare bland de nominerade. Och så den även i år aktualiserade diskussionen om att Oscar är alldeles för vit (vilket kan tyckas vara fallet) och vad det i så fall främst beror på.

Själv kommer jag i bästa fall att försöka se galan i natt på Aftonbladet TV, som tagit över sändningen i år. Men det är trots allt som vanligt en okristlig tid före en måndag. Och en måndag innebär oftast någon form av så kallat hederligt arbete som ska utföras i någotsånär stridsdugligt tillstånd, så jag lovar ingenting. Inte heller sätter jag några sedlar i pant på att mina förutsägelser slår in, men det är alltid löjligt roligt att spekulera en smula mot bättre vetande. Även om jag i sedvanlig ordning sett för få av de aktuella filmerna i tid.

Av alla kategorier, vilka är mest värda att försöka förutsäga något om? Låtom oss börja med, säg, bästa foto. Där har jag sett två av de fem nominerade filmerna och chansar på "The Revenant", även om jag kanske uppskattar "Mad Max: Fury Road" ännu mer i det här avseendet. Önskar att jag sett "Hateful Eight" och "Sicario", men ska ta skadan igen så snart som möjligt.

Bästa icke-engelskspråkiga film: Ja, den där förintelseskildringen "Sauls son" verkar ju vara av den arten som får allt annat att verka banalt, men jag har inte sett den eller någon annan av kandidaterna i kategorin, så det blir en ren tärningskastning och jag kastar väl "Sauls son", då.

Produktionsdesign? Där har jag sett tre av fem och tror efter moget övervägande under en dryg minut på Ridley Scotts "The Martian". Av någon anledning.

Visuella effekter? Osannolikt nog kan jag bedöma samtliga nominerade just här och drar till med "Mad Max", möjligen mer med hjärtat än något annat. Senaste "Star Wars"? Tja. Näe, jag tycker inte det. Däremot är det helt acceptabelt om "Ex Machina" belönas, men den riskerar väl att ses som en lågbudgetkattunge bland de de andra miljardprojekthermelinerna i klassen.

Originalmanus: Jag säger "Spotlight" för att jag själv gillar den för just dess fokus på historieberättande mer än allt annat. Bästa manus efter förlaga kanske går till "Room" som förefaller fascinerande, men jag inte kan uttala mig om i egen rätt ännu.

Dokumentär: Tyvärr är jag helt obevandrad i den meningen att jag hittills inte sett någon på listan, men efter vad jag hört är både "Cartel Land" och "The Look of Silence" lysande i sitt slag. Jag tar den förstnämnda.

Originalsång: Det vore ju intressant om "Fifty Shades of Grey" faktiskt fick ett pris för någonting och det här är väl enda chansen, så jag chansar på den, bara för att det går. Den ofta påfallande nedvärderade vinjettmelodin till senaste Bond-filmen "Spectre" är också med i spelet om en kategori som sällan är så stark som den borde kunna vara. Varför skrivs så få fantastiska sånger direkt för filmer? Kommer vi att få ett slutgiltigt svar före den yttersta dagen?

Redigering borde gå till "Mad Max", med reservation för att jag inte sett "The Big Short".

Äntligen, säger någon. Framme vid skådespelarpriserna. Mer eller mindre (mest mindre) initierat delar jag i förväg ut en kvinnlig birollsstatyett till Alicia Vikander av rent patriotiska skäl, utan att ha sett "The Danish Girl". Men egentligen är det väl Rooney Mara i "Carol" som ska vara allra mest Oscarisk här, ryktesvis, eller? Bästa manliga biroll kan välan landa hos Tom Hardy för "The Revenant", även om det finns skäl att misstänka att Mark Rylance är alldeles utmärkt i "Spionernas bro" som jag hittills försummat att bevittna, skam till sägandes.

Huvudrollerna: Cate Blanchett för "Carol"? Här är jag helt ute på hal is och har inte synat en enda av de nominerade rullarna. Så icke heller Bryan Cranston i "Trumbo", men han är sannolikt magnifik där. Liksom Michael Fassbender i "Jobs", antar jag. Fortfarande tror jag inte på Leonardo Di Caprio trots hans gruvliga Golgatavandring i "The Revenant". Och Matt Damon i "The Martian" är lite för lättsam under omständigheterna, i en - det ska inskjutas - väldigt underhållande film. Inte får unge Eddie Redmayne priset igen? Jo. Nej. OK, kanske jo i alla fall. Han spelar ju både man och kvinna, har jag hört i korridorerna.

Regipriset skulle jag helst sätta i händerna på George Miller för "Mad Max", men tror att gamle favoriten Alejandro G. Iñárritu belönas för inte minst hela paketet med att göra "The Revenant" under de omständigheter som den gjordes.

Åtta filmer har chansen att kallas bästa film vid Oscargalan 2016. Av dessa kan jag säga något om hälften. Av dem är kanske ”Spotlight” till slut den bästa filmen, även om jag verkligen gillar det visuella vansinnet i "Mad Max: Fury Road". Uppstickaren "Room" kan vara en dark horse. Men kanske är det stjärnglansen och den omvittnade satiriska udden i "The Big Short" som fäller avgörandet i den här extremt svårtippade kategorin. OK, jag säger det. Alltså utan att själv ha sett den.

I alla händelser, det blir en spännande natt. Oavsett om jag själv håller mig vaken eller inte.








     

Dela |