BlacKkKlansman (2018)

Allvar och galghumor om ovanlig infiltratör

4 russin

Infiltration: Ta sig in någonstans där man egentligen inte hör hemma för att ta reda på saker det inte är meningen att man ska veta om. Typ. Beroende på perspektivet, kanske ska tilläggas. En ung svart polis får sitt första under cover-uppdrag, strax efter att han begärt att få prova på just något sådant. Det råkar handla om att spana in ett möte med Svarta pantrarna och lyssna på en talare som kan misstänkas uttrycka alltför militanta åsikter. Vi rör oss i något slags tidigt 1970-tal i Amerika, närmare bestämt Colorado Springs som precis fått sin första afroamerikanska polisman i tjänst. Han har förvarnats om att det även inom kåren kan bli problem med rasistiska attityder. Och det märks redan tidigt att varningarna var befogade.

Spike Lee har, som troligen bekant, tagit sig an de här ämnena förut. Han är väl en av de filmskapare som mest konsekvent skärskådat rasism och spänningarna etniskt och kulturellt i USA under de senaste decennierna. Generellt sett kanske hans storhetstid ligger omkring 20 år bakåt i tiden, men han har med jämna mellanrum slagit till med starka samhällsskildringar, ibland inbäddat i ett till synes traditionellt kriminaldrama; ta ”Inside Man” som råkar vara en av mina favoritfilmer från 2000-talet. Efter ett par år med produktioner i lite mindre skala eller i varje fall sådana som inte haft lika brett genomslag som de tidiga genombrottsfilmerna, är han tillbaka på bred front med ”BlacKkKlansman”, bland annat nominerad för Oscar i klassen bästa film. En historia med verklighetsbakgrund, med vissa variationer kring vad som verkligen hände.

Unge Ron Stallworth (John David Washington) flyttas över till polisens underrättelseavdelning, där han tar ett eget initiativ och ringer upp Ku Klux Klan efter att ha läst en av deras annonser. Och blir föreslagen en fredagsträff med gänget. Vad kan gå fel? Kanske kan det krävas någon annan för att ta själva mötet ansikte mot ansikte. Det blir en kollega som själv är jude och kommer att utstå en del psykiska påfrestningar under den kommande tiden när han introduceras för klanens lokala krets. Eller Organisationen, som de själva föredrar att kalla det. Det här är en period när KKK försöker bygga upp ny image, ny profil, mer respektabel och mainstream. Men inom deras egna led finns en aning olika meningar kring hur man uttrycker sig och vad man egentligen vill. Inom polisen är man heller inte överens om hur stor fara Klanen egentligen utgör. Och som sagt, vissa inom kåren kanske inte ser dem som ett problem överhuvudtaget utan har ungefär samma inställning. Samtidigt har Ron intresserat sig för och kanske rentav förälskat sig i en tjej från den lokala svarta studentföreningen, men kan av naturliga skäl inte riktigt avslöja vad han sysslar med på arbetstid.

Spike Lee kryddar ständigt med små referenser, repliker och andra detaljer som påminner om hur historien hänger ihop. Dåtidens Amerika, tillbaka till början av 1900-talet och fram till i dag. En effektiv sekvens är korsklippningen mellan ett större klanmöte där filmklassikern, den på allvar djupt problematiska ”Nationens födelse” utgör kvällens höjdpunkt, parallellt med ett föredrag hos den svarta studentföreningen där en äldre man delger egna minnen av hur lynchningar kunde gå till i amerikanska södern under hans barndom.

Mycket allvar. Samtidigt flera synliga stänk av galghumor. Även - eller särskilt - i situationer som inte i sig borde vara särskilt komiska. Vilket ofta är poängen med galghumor. Men slutet, kodan kanske vi borde kalla det, med dokumentära sekvenser från senare tid har kommenterats av snart sagt alla som diskuterat filmen. Och det är omöjligt att missa vilka paralleller regissören ser med den tid filmen utspelas och de senaste åren, inte minst stämningen i landet sedan Trump tog över rodret i Vita huset. Hur mycket av alla detaljer i storyn som är bokstavligen sanna och hur mycket som lagts till för filmen diskuterades nyligen exempelvis i podcasten ”Stuff You Should Know”. Man skulle också kunna ge sig på att läsa boken av verklighetens förebild, alltså Ron Stallworth. Filmen i sig är dock en rejäl historia, stadigt engagerande om än styrd av en veteran med ett förhållandevis lugnare temperament än den man som en gång gjorde ”Do the Right Thing”.

© Johan Lindahl
2019-04-19


DVD / Blu-ray

Bonusmaterialet är sparsamt på Bluray-upplagan. Men ett fem minuters segment, där några kommentarer ryms från verklighetens polisinfiltratör Stallworth, producenten Jordan Peele och huvudrollsinnehavaren John David Washington med flera. Som veteranen Harry Belafonte, artist och aktivist under flera decennier som har en liten roll. Och så en utökad trailer för filmen med musik av Prince.
Film © 2018 Focus Features LLC. All Rights Reserved.
Upp till kamp! Men exakt hur och med vilka medel?

Film © 2018 Focus Features LLC. All Rights Reserved.
Kan nån kan Klanen - eller?

Originaltitel: BlacKkKlansman
USA, 2018
Regi: Spike Lee
Med: John David Washington, Adam Driver, Laura Harrier, Robert John Burke, Topher Grace, Brian Tarantina, Ken Garito, Frederick Weller, Michael Buscemi, Ryan Eggold, Jasper Pääkkönen, Ashlie Atkinson, Harry Belafonte, Nicholas Turturro, Alec Baldwin

Genre: Drama, Historia, Kriminalfilm
Svensk biopremiär: 2018-09-07
Hemmabio: 2019-01-28







     

Dela |