Son of Frankenstein (1939)

Mycket oartikulerat grymtande men lite verkstad

2 russin

"Son of Frankenstein" utspelar sig många år efter "The Bride of Frankenstein" (1935) och som vi ska se har en hel del förändrats under tiden. I slutet av "The Bride..." räddades Henry Frankenstein och hans fästmö Elisabeth i sista sekunden från att begravas under rasmassorna när Frankensteins laboratorium exploderade.

Mellan de två filmerna måste de ha gift sig och fått en son som de kallade Wolf Frankenstein. Det är nämligen han, spelad av Basil Rathbone som är mest känd i rollen som Sherlock Holmes från en rad filmer på 1940-talet, som tillsammans med sin fru Elsa (Josephine Hutchinson) och sitt hemska barn Peter (Donnie Dunagan) återvänder till de lederhosenregioner där monstret såg dagens ljus.

Lokalinvånarna är inte överförtjusta i att se ännu en Frankenstein komma till staden (vilket i och för sig är märkligt eftersom de bytt namn på sin stad från Ingolstadt till just Frankenstein mellan de två filmerna) och man får snabbt känslan av att de håller facklor och hötjugor nära tillhands för att snabbt kunna bilda en pöbelhop.

Wolf med familj flyttar in i det överdådigt spartanska Frankensteinska slottet och Wolf ger sig strax iväg för att undersöka sin fars laboratorium. Det är märkligt vad som kan hända med ett hus på trettio år. I "The Bride..." var laboratoriet beläget i ett högt torn av sten, som för övrigt totalförstördes i en serie specialeffekter. Nu ser labbet mer ut som Pieter Brueghels tolkning av Babels torn och det enda som är trasigt är taket. I labbet träffar Wolf på Ygor (Bela Lugosi, mest känd från "Dracula" årgång 1931) som en gång blivit hängd men klarat sig undan med en sned nacke och dåliga engelskkunskaper. Ygor har under längre tid utnyttjat Monstret (Boris Karloff, som för sista gången tog på sig monsterkostymen i Universals filmer) för att hämnas på de åtta personer som dömt honom till hängning.

Wolf blir fascinerad av Monstret, inte så mycket för de vetenskapliga bedrifterna som för en chans att återupprätta sitt familjenamns heder och ära. För att göra en lång historia kort vänder sig Ygor och Monstret mot honom och hans familj, pöbelhopen samlas åter utanför slottets murar och Monstret slutar sina dagar i en fyrahundragradig svavelkälla som bubblat under laboratoriet sedan romarrikets dagar.

"Son of Frankenstein" i regi av Rowland V. Lee är, med sina 99 minuter, en rätt lång film med den tidens mått. Den är också relativt verbocentrisk, det vill säga; folk snackar mycket, för att vara en monsterfilm. Detta gör att filmen känns mer än en aning segdragen. Karloffs Monster är i denna version också rätt ointressant. Han har återigen glömt bort hur man pratar och är tillbaka till sitt grymtande "Hnnngh!" igen. Än värre är att den empati och det tragiska utanförskap som Monstret skildrades med i de tidigare filmerna här helt saknas, vilket gör honom till inte mycket mer än en stor nickedocka i Ygors händer.

Några förlåtande drag finns det dock. Lionel Atwill som den synnerligen teutoniske Polisinspektör Krogh är underhållande i all sin stelhet och hans mekaniska arm måste tveklöst ha varit en stor inspirationskälla för Dr. Strangelove i Kubricks film med samma namn.

Det som framför allt gör "Son of Frankenstein" sevärd är dock Jack Otterssons spartanska men effektiva scenerier tillsammans med George Robinsons foto, som med sina skuggor, vinklar och vrår lånar mycket från den stil som kallas tysk expressionism. Visst ser kulisserna ut just som kulisser och visst ekar stenväggarna misstänkt träaktigt när de knackas på, men stor möda har lagts på att skapa intressanta scenbilder med mycket atmosfär. Rent bildmässigt är "Son of Frankenstein" väl värd att se även om filmen som helhet inte riktigt håller måttet.

© Andreas Hallgren
2004-10-10

Originaltitel: Son of Frankenstein
USA, 1939
Regi: Rowland V. Lee
Med: Boris Karloff, Bela Lugosi, Basil Rathbone, Lionel Atwill, Josephine Hutchinson, Donnie Dunagan m.fl.

Genre: Sci-fi, Skräck

Relaterat: Frankensteins brud (1935) Frankensteins monster (1931)

Relaterade artiklar
Skräckfilmens tidiga dagar







     

Dela |