The Americans - säsong 3 (2015)

Gråzonsdrama med glasklara kvaliteter

5 russin

Från klarhet till klarhet. Eller från klarhet till ännu klarare klarhet? ”The Americans” har fortsatt vara en av de där serierna som tycks komma bort i flödet, men samlat respektingivande många hängivna anhängare inte minst bland kritiker. Med jämna mellanrum beskriven som ’den bästa serien du inte följer’ och liknande epitet. Och varför inte? Det är så mycket med den här lilla odysséen som andas övergenomsnittlig kvalitet.

Det här handlar verkligen om historieberättande. Att bygga något fiktivt på en verklighet som vi kan känna igen, utifrån spekulationer om hur saker kan ha gått till och fylla historien med en alternativ version som vi inte riktigt vet hur mycket sanning det skulle kunna ligga i. Ideologier har sin plats, det kalla kriget utgör den tydliga bakgrunden. Samtidigt fortsätter det vara lika tydligt att äktenskapet, skildringen av en familj under pressade förhållanden, är minst lika viktig. Det handlar om ett par som lever så djupt undercover att de knappt vet själva vilken ursprunglig identitet de egentligen har. Men i den här omgången är knäckfrågan, en röd tråd att följa upp från förra säsongen, om och i så fall när barnen i familjen kommer att inse vilket hemlighetsbelamrat hushåll egentligen är en del av. Och vilka processer kommer den uppenbarelsen i så fall att provocera fram?

Makarna Jennings fortsätter att driva sin resebyrå som en rökridå på dagtid, men hur de hinner med att uppehålla den fasaden är nästintill obegripligt. Det är mycket som tänjer på realismens gränser. Ändå känns det alltid som om serien behåller verklighetskontakten. Här handskas de båda sovjetiska superspionerna med stormaktspolitiken kring Sydafrika och antiapartheidrörelsen, liksom den då mycket aktuella situationen i Afghanistan. Jobbet innebär prövningar i form av den intimitet som avkrävs de respektive makarna för att bygga allianser, till exempel i situationer där de behöver plantera mikrofoner eller komma åt känslig information.

Men nu har de också att göra med hur den tonåriga dottern Paige ska behandlas. Ska hon få veta sanningen - i så fall när och hur? Handlingsfriheten ställs på sin spets i och med hennes engagemang i en lokal kyrka som är aktiv på många sociala plan. Pastorn där blir hennes förtrogne och föräldrarna tvingas inse att tösen har mycken egen vilja och måste tas på allvar nu om inte förr.

Brutal. Serien skönmålar inte konsekvenserna av det maktspel som pågår och de aktiviteter som bedrivs. Men våldsamheterna glamouriseras heller aldrig. Överhuvudtaget är det en serie som sällan får det där gamla glättiga åttiotalet att se just glättigt ut. Snarare grådaskigt. Lite smådystert. Färgskalan speglar stämningen som förmedlas i övrigt. Tekniken är dåtidens och inte nutidens, vilket kan vara ganska befriande ur underhållningssynpunkt också. ”The Americans” är ett drama som både smyger sig på och slår hårt när den väl gör det. Och den där speciella kemin som byggts upp mellan huvudrollsinnehavarna Matthew Rhys och Keri Russell kan vara svår att definiera, men den finns där. Definitivt. Och - man måste imponeras av unga förmågan Holly Taylor som spelar dottern Paige.

Nu finns det så mycket annat värt att framhålla. Som Nina (Annet Mahendru), den före detta ambassadassistenten som efter att ha erkänt sina spionsysslor för FBI skickats tillbaka till Sovjetunionen där hon tvingas gottgöra sina gärningar genom en annan form av spionage. Inte mycket glans och glam där heller. Noah Emmerich, mannen som aldrig tycks göra en dålig insats någonstans, är lika övertygande som tidigare som FBI-agenten Stan Beeman. Nu med stora problem i äktenskapet och allmänt vilsen i livet, men samtidigt målmedveten när det gäller andra mål som ska uppnås på arbetstid. Veteranen Frank Langella har också en imponerande närvaro som makarna Jennings nya kontaktperson i USA. Stram och behärskad, faderlig eller kanske farbroderlig representant för de krävande uppdragsgivarna ovanför, den ansiktslösa enhet - korthugget kallad ”centret” - som makarna ibland försöker blidka och inte sällan ifrågasätter men ändå lyder under och inte kan opponera sig mot hur öppet som helst.

Det är frestande att spekulera i precis hur länge till serien får fortsätta och om den i så fall avrundas med den period av glasnost och perestrojka som blev världsbekanta begrepp i mitten av 1980-talet. Den fjärde säsongen har hunnit visas i USA och ytterligare ett par säsonger till är annonserade. Här i Sverige tycks det numera vara Netflix som tagit över huvudansvaret för distributionen. Det märks att vi nu befinner oss några år in i det decennium där saker börjar hända i Sovjetunionen och Brezjnevs död blir inledningen på en ostadigare period i ledarskiktet. Det påverkar makarna Jennings arbetsförhållanden och vi kan anta att det blir fler förändringar framöver. För att parafrasera ett intervjucitat från serieskaparen Joe Weisberg; många av oss kommer ihåg historien i stora drag från tiden där detta drama tilldrar sig, men vi känner inte till slutet på just den här historien.

© Johan Lindahl
2016-08-20



Originaltitel: The Americans - Season 3
USA, 2015
Regi: Daniel Sackheim Thomas Schlamme m fl
Skapare/show runner: Joseph Weisberg
Med: Keri Russell, Matthew Rhys, Annet Mahendru, Noah Emmerich, Holly Taylor, Keidrich Sellati, Lev Gorn, Costa Ronin, Richard Thomas, Alison Wright, Susan Misner, Rahul Khanna, Frank Langella, Vera Cherny, Julia Garner

Genre: Drama, Kriminalfilm, TV-serie

Relaterat: The Americans - The Complete First Season (2013)







     

Dela |