Sicario (2015)

Goda blir onda i grymt gränsland

4 russin

- Ingenting kommer att verka vettigt för dina amerikanska öron. Du kommer att ifrågasätta allting vi gör. Men till slut kommer du att förstå…

Allt börjar i Arizona, en amerikansk stat som gränsar till Mexiko, med ett tillslag mot ett misstänkt fäste för organiserad kriminalitet. Allt går inte som planerat, som det har en förmåga att inte göra i början av filmer om sådana här ämnen. Fynden på plats överstiger förväntningarna, om än inte på något direkt upplyftande sätt. I efterdyningarna rekryteras handlingskraftiga FBI-agenten Kate (Emily Blunt) till ett samarbetsprojekt med andra enheter inom landets lag och ordning-system. Men exakt vilka enheter? Och vem håller i rodret? Här ska i alla händelser hittas skyldiga. De verkliga skyldiga.

- Välkommen till Juárez…
En operation som ska genomföras nära gränsen visar sig ta sällskapet över gränsen. Och den genomförs på ett sätt som Kate inte varit med om förut. Känns mönstret igen? ”By the book”-snuten konfronteras med frifräsarna som tar ut svängarna, hittar genvägar och agerar på gränsen till det olagliga. Eller över. Hon tvekar tidigt, men manas på av sina överordnade som vill betona något avgörande i sammanhanget; det är krig. Och hur vinner man krig? Gränserna har flyttats fram.

Mexiko. Ständigt i strålkastarljuset. Ofta av orsaker som just narkotikakartellernas framfart. I filmen framstår korruptionen som utbredd på båda sidor om den där gränslinjen, där floden kanske får sällskap av en mur om en viss presidentkandidat får sin vilja fram efter den valkampanj som pågår i USA när detta skrivs. Suggestivt malande lika ofta som explosiv, lever ”Sicario” såväl på sina slående visuella scenlösningar som en dovt mullrande ljudläggning. Mannen bakom ”Prisoners” och ”Enemy” har levererat ännu en tilltrasslad och tankeväckande nutidsthriller. Vi talar alltså om kanadensaren Denis Villeneuve, som här arbetar efter ett manus av Taylor Sheridan, en man som hittills skådespelat mer än skrivit, bland annat i serien ”Sons of Anarchy”.

Budskapet är till synes inte alltför optimistiskt. Är det djungelns lag som gäller? Den här gråskalan, att allt är relativt, att de goda måste bli ondare för att besegra ondskan är i sig inget nytt eller originellt. Hur sann är bilden när det gäller just det här sedan länge pågående drogsmugglingsdilemmat i Nordamerika? Sant är i alla fall att begreppet sicario (vilket kortfattat förklaras i förtexterna) har sina rötter i romartiden och en grupp judiska motståndsmän som bar sina dolkar innanför manteln för att kunna attackera romerska imperiets representanter och sedan helst försvinna spårlöst i mängden. Sicarii är den latinska pluralformen av ett ord som närmast står för ’knivman’. I Latinamerika idag har det närmast kommit att betyda lönnmördare. Är det sådana som krävs, alltså?

Josh Brolin spelar den sluge, svårläste, ofta arrogante och manövrerande hjärnan bakom operationen. Den som av någon i princip fått fria tyglar att skipa rätt, eller skadereglera, göra situationen något mer stabil än den är. En målmedveten man med tveksamma etiska referensramar, men övertygad om det högre syftet som rättfärdigar medlen. Benicio Del Toro har beträtt liknande mark förut, inte minst i ”Traffic” och ”Savages”. Här ligger hans före detta åklagare Alejandro någonstans på en skala mellan de två respektive rollfigurerna. Jag ska inte säga exakt var på skalan, men han tycks ha ett starkt personligt motiv att engagera sig.

Emily Blunts Kate och hennes FBI-kollega Reggie (Daniel Kaluuya) är tvivlarna. Rookies i en liga med nya regler. Roller vi alltså kan känna igen. Ett av filmens ärenden är uppenbart att utforska hur mycket de förändras av sammanhanget. Och om deras attityd verkar mest konstruktiv i slutändan. Eller förlegad vid fronten i ett krig som kanske ingen sida tror att de kan vinna, men som ändå fortsätter utkämpas - med tusentals offer varje år, så även civila, som resultat.

© Johan Lindahl
2016-05-08



Originaltitel: Sicario
USA, 2015
Regi: Denis Villeneuve
Med: Emily Blunt, Josh Brolin, Benicio Del Toro, Victor Garber, Jon Bernthal, Daniel Kaluuya, Jeffrey Donovan, Raoul Max Trujillo, Hank Rogerson, Bernardo Saracino, Maximiliano Hernández, Kim Larrichio, Julio Cedillo, Edgar Arreola

Genre: Drama, Kriminalfilm, Thriller
Svensk biopremiär: 2015-09-18
Hemmabio: 2016-02-08







     

Dela |