Network (1976)

"I'm mad as hell ..."

5 russin

En riktigt ambitiös och träffsäker satir är alltid stimulerande. Idag är TV-mediet i sig själv den mest tacksamma måltavlan. "Network" var om inte först, så ändå tidigt ute med en sarkastisk salva mot de kommersiella mekanismernas inverkan på verklighetsskildringen och världsbilden som sprids via etern. Det är en av 1970-talets bästa filmer överhuvudtaget och högst troligt den giftigaste filmsatiren över televisionens utveckling till dags dato. Jag kanske redan nu bör inflika en varning om att recensionen innehåller åtminstone antydningar till Spoilers. Eventuella överraskningseffekter är dock inte den den största behållningen här. "Network" är en film som kan ses om och om igen och har ett värde som går långt utanför själva intrigen.

Den garvade nyhetsuppläsaren Howard Beale (Peter Finch) varslas om uppsägning och gör en kupp i direktsändning. Han hotar att ta livet av sig framför kamerorna som avslutning på karriären. Paniken är total på TV-stationen - innan de inser marknadsvärdet i medarbetarens mentala förfall. Beale blir "den galne profeten i etern" och får en makalös genomslagskraft. Kanalens tidigare stadigt sjunkande tittarsiffror skjuter i höjden. Över hela nationen (det vill säga De Förlovade Förenta Staterna om jag glömde säga det) slänger TV-tittare på Beales uppmaning villigt upp fönstren på vid gavel och ropar "I'm mad as hell and I can't take it anymore!". Han blir det frustrerade folkets röst i bruset. Succén får de driftiga producenterna på stationen att börja fila på nya briljanta idéer, som är långt ifrån lika otänkbara i dag som de kanske verkade för 24 år sedan när filmen gjordes. (Själv såg jag inte filmen förrän cirka tio år senare, givetvis genom Sveriges Televisions försorg).

Det är bara Beales kollega Max (William Holden) som inte rycks med i den allmänna euforin utan ser ut att betrakta allting lite från sidan. Samtidigt dras han (så gift han är) obevekligt till Diana, den mest maniska medarbetaren på bygget. Faye Dunaway kastar sig in i hennes roll med nerverna utanpå kroppen och blicken hos ett jagat djur. Förhållandet blir intensivt men i längden ohållbart. Deras dialoger är kittet som löder samman scenariot och kommenterar den skenande händelseutvecklingen.

"Den galne profeten" fångar hela nationens intresse - för en tid. Men nyhetens behag bedarrar och TV-publiken måste gödas med nya chockupplevelser för att uppehålla intresset. Howard Beale blir ett kors att bära för programmakarna, men har vunnit högsta hönsets (Beatty) förtroende och kan inte sparkas. Det verkar bara finnas ett sätt att bli av med honom...

Filmen är i sig själv något av en profetia. Utvecklingen (om det nu är rätt ord) har som alla vet accelererat sedan dess. Medievärlden operererar idag med en egen inbyggd logik där filmer, TV- och radioprogram, tidningar och - inte att förglömma - nätsidor som den här, ständigt kommenterar varandras insatser i ett flöde som inte ser ut att kunna hejdas av något svagare än en syndaflod. Utan att önska sig någon sådan är det vederkvickande för den inre mjukvaran att svälja en besk dryck som stått till sig några år och bara blivit bättre. Det handlar inte så mycket om cynism som om humor som vågar vrida klockan motsols bara på pin kiv. Du behöver inte vara konservativ för att älska "Network", men kanske en smula...knäpp.

Om det nu behövs någon ytterligare tyngd bakom rekommendationen kan jag tillägga att fyra Oscar hamnade i nätverkarnas händer, bland annat hos Finch som dock hunnit avlida före galan och alltså fick priset postumt.

Men ryktet om den vassa och välbehövliga ironins död är betydligt överdrivet. Genren är långtifrån utdöd och jag dras själv som ett hungrigt honungsbi till den här typen av filmer. På 1980-talet kom exempelvis "Broadcast News - nyhetsfeber" och "Heta nyheter" som bägge var underhållande utan att svida som de borde. Och under det senaste decenniet har just TV-världen tacklats och trakasserats energiskt i filmer som "Natural Born Killers", "Ed TV" och framförallt "The Truman Show" som kanske är det bästa i facket sedan, ja sedan "Network". Men det är inte många som lyckats närma sig den nivån.

© Johan Lindahl
2000-11-10

(c) Ampas
Peter Finch, Robert Duvall och William Holden i "Network"

Originaltitel: Network
USA, 1976
Regi: Sidney Lumet
Med: William Holden, Peter Finch, Faye Dunaway, Robert Duvall, Ned Beatty, Beatrice Straight

Genre: Drama, Komedi
Teman: Journalister TV-satir


Ingår i följande teman


Journalister

TV-satir





     

Dela |