Dränkta i nummerordning (1988)

Go' och gla' Greenaway i grönskan. Relativt sett.

3 russin

- A great many things are dying very violently all the time.

Välkommen till Peter Greenaway på lättsamt humör ute på den brittiska landsbygden. Idyllen är så grön och lummig att man kan ta på den, andas in den, njuta fullödigt av den lätta brisen och de innerligt godmodiga innevånarna som bara vill varandra väl. Sällskapslekarna samlar gammal och ung på gräsmattan, ungdomarna räknar stjärnor på himlavalvet medan de hoppar rep eller filosoferar i allmänhet om livet, universum och den ständiga livscykelns lopp. Eller dödscykeln. Och så passar missnöjda fruar på att dränka sina män som inte längre lever upp till förväntningarna. Otrohet kan naturligtvis också påverka beslutsprocessen. I sådana lägen kan det vara en fördel med en god relation till den lokale rättsläkaren. I Greenaways värld kan det här vara ett lämpligt uppslag för situationskomedi.

Tre generationer Cissie Colpitts tar sig friheter som de flesta andra inte gör, med en kombination av okynnighet, uppfinningsrikedom, revanschlystnad och sorg i ögat. Det finns något ohjälpligt, ödesbestämt i deras gärningar. Intrigen i sig är inte det mest överraskande precis, utan filmupplevelsen handlar mer om att dras in i en omvittnat egensinnig filmskapares alltid säregna värld med egna spelregler och en ofta svartsynt men i det här fallet ändå främst svart komisk syn på människor och deras beteenden.

Regissören är ju om inte annat känd för sina visuella extravaganser och det här är, såsom varande en av hans tidiga långfilmer, en referenspunkt för hur han utvecklat och förändrat den förmågan under åren. En del har hävdat att varenda scen är numrerad i bild och det är i alla fall sant att det i väldigt många bildrutor förekommer ett nummer utsatt på någon strategiskt punkt, ibland mer naturligt och andra gånger uppenbart insprängt av just något konstnärligt skäl eller som uttryck för Greenaways skämtlynne. Det som inte alltid går i givakt med majoriteten av världens uppfattning om humor. Excentriska existenser en masse, cricket och crimes de passion... Gott om kreatur också, inte minst insekter som flyger och far genom snart fallfärdiga boningar och dunkla gemak.

Burlesk och bitterljuv - en historia som skickar ut flera signaler samtidigt och lyckas med de flesta, även om det finns en del longörer och berättarens distanserade hållning ofta gör det svårt att helgjutet engagera sig i de inblandades öden. Det är aldrig helt och hållet meningen att man ska göra det, utan snarare småle och begrunda den eviga mänskliga komedin med alla dess brister och dess småborgerliga charm mitt i allt. Musiken är framträdande och det är, som så ofta med Greenaway, Michael Nyman som ligger bakom. Dramatiska och vackert arrangerade stråkar dominerar ljudbilden, vilket bidrar till en förförisk men lömskt olycksbådande atmosfär.

Rollbesättningen kan man också roa sig med och tänka 'var har jag sett honom eller henne förut?'. En ung David Morrissey (”Red Riding”, ”Basic Instinct 2” med mycket mera) hamnar i kvinnoklanens garn, medan den manipulerbare medicinmannen Madgett spelas av Bernard Hill (Theoden i ”Sagan om ringen”-trilogin, kaptenen i ”Titanic”). Mellangeneration-Cissie; Juliet Stevenson har varit bekymrad fotbollsmamma i ”Skruva den som Beckham” och gjort en uppsjö brittiska TV-serieroller. Yngsta Cissie görs av Joely Richardson som senare varit flitigt förekommande i liknande sammanhang, liksom filmer som den internationella versionen av ”The Girl with the Dragon Tattoo”. Ja, så där kan man hålla på. De flesta av Greenaways filmer innehåller välbekanta brittiska karaktärsaktörer som man antingen sett flera gånger efteråt, eller som redan var väletablerade innan. Inte lika många förekommer i fler än en av hans filmer, vilket kanske också säger något. En fascinerande erfarenhet, kan tänkas, men det räcker möjligen med en gång?

© Johan Lindahl
2013-04-02

Källa: Atlantic Film
Kvinnor konspirerar. Vems tur är det nu att göra sig av med en misshaglig man?

Källa: Atlantic Film
Mer mörka blickar mot mörk bakgrund. Spontana glädjeyttringar är trots allt ett överskattat nöje.

Originaltitel: Drowning by Numbers
Storbritannien/Holland, 1988
Regi: Peter Greenaway
Med: Joan Plowright, Juliet Stevenson, Joely Richardson, Bernard Hill, Jason Edwards, Bryan Pringle, Trevor Cooper, David Morrissey

Genre: Drama, Kriminalfilm







     

Dela |