A Bittersweet Life (2005)

Action för finsmakare

4 russin

När Kim Ji-Woons ”Tale of Two Sisters” nådde mina granskande ögon för ett par år sedan så trodde jag nästan att jag sett den definitiva filmen. För hur skulle man kunna överträffa ett sådant lysande berättande? Så förväntningarna är givetvis stora på nästa alster från denna herre och ”A Bittersweet Life” är bra – mycket bra, men man blir nästan lite besviken. För filmen är i jämförelse mycket rakare och enklare berättad. Inget ont i det men komplexiteten i "Tale of Two Sisters" fick den att kännas helt unik i sin genre. Storyn, skådespeleriet och det underbara kameraarbetet i "Bittersweet Life håller dock samma höga klass.

Då ”Tale of Two Sisters” satte en helt egen standard är ”A Bittersweet Life” mer som ett kollage av lånade snuttar från andra genrekollegor. Landsmannen Park Chan-wooks ”Oldboy” ligger närmast till hands, men här finns också scener som klingar bekant från ”Pulp Fiction” och ”Kill Bill” samt John Woos fräsigare Hongkong-rullar. Regissören själv säger sig vara inspirerad av Film noir och visst känner man igen vissa element.

Gangsterbossen Mr Kang tyr sig i filmen till sin främste underhuggare Sun-Woo och ger honom ett förtroendeuppdrag - att hålla koll på Kangs flickvän när Kang själv är bortrest. Vana filmtittare vet ju att ett sådant uppdrag omöjligt kan lyckas. Han måste ju bli kär i henne och hon i honom och sedan ska de fly mot solnedgången tillsammans, eller hur? Tematiken känns igen men ”A Bittersweet Life” tar en intressant vändning i och med att flickvännens intresse för Sun-Woo är väldigt begränsat. Sun-Woo upptäcker henne nämligen med en helt annan karl men på grund av sina känslor för henne skonar han henne från det grymma straff som Sun-Woo hade varit tvungen att utdela om han följt sina order.

Så långt allt väl, men helt plötsligt vänder sig alla mot honom. Även Mr Kang, och Sun-Woo är helt övertygad om att det är för sitt svek i situationen med Kangs flickvän. Men när Sun-Woo blir uppspöad och levande begravd av sina forna vänner har han svårt se sitt straff som rättvist. I en helt underbar symbolisk pånyttfödelsecen, där Sun-Woo gräver sig upp ur sin egen grav, förstår vi att nu är det hämnd som gäller.

Lee Byung-hun spelar Sun-Woo på ett alldeles strålande sätt. I början etableras han som en jäkligt hård snubbe som kan spöa upp vem som helst – ständigt oklanderligt klädd i svart. När hans rustning – det vill säga den svarta kostymen – åker av och sårbarheten visar sig lyckas Byung-hun få oss att känna rikligt med sympati för karaktären och dess öde, trots att han är bad guy. Kanske till och med snäppet trovärdigare än Chow Yun-Fat i ”The Killer”.

Actionsekvenserna är täta och hyfsat stiligt koreograferade och historien rymmer också en hel del välkommen svart komik. Och som vanligt när det gäller många sydkoreanska filmer så bjuds vi på rejäla orgier i snygg scenografi och foto – Hollywood känns som ett budgetalternativ i jämförelse.

Men dem av oss som väntade på en ny ”Tale of Two Sisters” får fortsätta vänta , för ”A Bittersweet Life” är på de flesta sätt en helt annan typ av film, med ett annat tempo och en annan typ av berättande. Som helhet är den inte lika stark, och inte i närheten av det föregående verkets originalitet och kraftfullhet. Och de många ”lånade” elementen suddar bort en del av filmens egen identitet – lite på samma sätt som i ”Kill Bill”. Det känns helt enkelt som om man sett det mesta förut.

Jag sticker dock inte under stol med att jag lämnade bion med ett leende på läpparna och en stark lust att genast se filmen igen och det duger för mig i alla fall.

© Johan Hultgren
2005-11-13



Originaltitel: Dalkomhan insaeng
Sydkorea, 2005
Regi: Kim Ji-Woon
Med: Lee Byung-hun, Lee Gi-yeong, Kim Yeong-cheol , Hwang Jeong-min

Genre: Action
Svensk biopremiär: 2006-03-03
Teman: Stockholms filmfestival 2005


Ingår i följande teman


Stockholms filmfestival 2005





     

Dela |